
 
OFFICE OF THE OMBUDSMAN 

English Services 
 
 

ANNUAL REPORT  
2010-2011 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



  
 
 
 
 
 
August 2011 
 
 
 
 
Mr. Timothy Casgrain, Chair, Board of Directors, CBC/Radio-Canada 

Mr. Hubert T. Lacroix, President and CEO, CBC/Radio-Canada 

Members of the Board of Directors, CBC/Radio-Canada 

 
 
 
Dear Mr. Casgrain, Mr. Lacroix and Members of the Board of Directors: 
 
I am pleased to submit the annual report of the Office of the Ombudsman,  
English Services, for the period April 1, 2010, to March 31, 2011. 
 
Sincerely, 
 

 
 
Kirk LaPointe 
Ombudsman 
English Services 
 
 
 
 
 
 
 
 

Office of the Ombudsman, English Services  |  P.O. Box 500, Station A, Toronto, Ontario M5W 1E6 
ombudsman@cbc.ca  |  www.cbc.ca/ombudsman 



1 

 

 
 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le rapport de l’ombudsman des services anglais 5 
(French translation of The Ombudsman’s Report) 
 
Map: Source of complaints 9 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 10 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Chart: Number of communications received 54 
 
II Mandate of the Office of the Ombudsman 55 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The report's cover is a Wordle of the Ombudsman's reviews, expressing in a "cloud" the 

prominence of each word in proportion to its frequency in the text of this year's reviews. 

 



2 

 

THE OMBUDSMAN’S REPORT 

2010-11 
 

 
 
In the digital era of media abundance, news organizations differentiate themselves and 
deepen trust by creating and enforcing high standards of journalism. Transparency and 
accountability support this covenant between CBC and Canadians. The Office of the 
Ombudsman lends voice to public concerns.  
 
The 2010-11 fiscal year featured an increase in public complaints, several high-profile 
cases, and a revamped website to more broadly communicate Ombudsman reviews. 
 
During the fiscal year the Office dealt with 4,112 complaints, communications and 
expressions of concern, more than double the number of the previous year.  
 
The total included 3,363 about information programming. Two issues accounted for 
nearly two-thirds: 1,437 about the exclusion of Green Party Leader Elizabeth May from 
the leaders’ debate (with thousands more in 2011-12) and 827 from a campaign 
concerning remarks by pollster Frank Graves.  
 
Some 749 complaints, communications and expressions of concern were received about 
general programming and non-programming matters.  
 
All but a dozen or so correspondences arrived by email. 
 
The Office conducted 62 reviews in the year, a decline from 73 one year earlier. In those 
62 instances, 23 were partly (11) or fully (12) upheld as complaints. A handful of 
recommendations were made. 
 
A total of 19 other complaints before this Office were put over for review to 2011-12, a 
backlog that was cleared early in the fiscal year.  
 
There appear to be no clear trends of growth or declines over a five-year period in 
either the number of complaints, reviews, or violations of standards and practices.  
 
Three five-member independent advice panel reports were commissioned on the 
federal election television, radio and online coverage. They were submitted following 
the general election in the first quarter of 2011-12. 
 
Many public complaints were controversial: a review of an investigative report 
requested by the communications director in the prime minister’s office; an 



3 

 

orchestrated political campaign questioning the impartiality of one of CBC’s pollsters; 
and concerns about the insensitivity of remarks by a program host, among several 
others.  
 
The subject matter of reviews was often rancorous or nuanced: journalism about the 
Albertan oil sands; the subtle semantics of the Middle East; and lobbying on guns and 
tobacco, among them.  
 
The tone of almost all complaints was civil and constructive, as might be expected from 
Canadians seeking a strong and impartial public broadcaster. But, perhaps as an 
expectation of instancy in the digital age, many complainants expressed frustration 
when concerns took weeks or months to be addressed.  
 
This Office has dramatically reduced the time in recent months to conduct reviews, from 
more than 115 days to about 30 days in the most recent calculation during the fiscal 
year. (The duration has further declined in 2011-12.) I encourage CBC News to continue 
to meet and improve upon the customary guideline of 20 business days to answer public 
complaints. 
 
Media studies show that the human nature of journalism means mistakes occur, just as 
studies find generally defensive newsroom cultures. What sets organizations apart are 
sincere efforts to address public concerns on the occasions of shortcoming, and in that 
regard CBC News strives for best-in-class service.  
 
Any success by an Ombudsman depends on a willing partner, and I want to highlight the 
consistent cooperation from CBC News as I conducted reviews, even when the pursuits 
or results might not meet with its agreement.  
 
The Office enhanced its public connection this year with the relaunch of its website that 
included a blog, a larger array of journalism and ethics resources, and an interactive 
social media presence. 
 
Shortly after I assumed the Ombudsman’s role in November 2010, CBC approved a new 
Journalistic Standards and Practices policy, and in its first few months I have found it 
practical and largely up to the test. CBC views refinement as healthy, so as part of this 
report I am suggesting areas for change: 
 
1. DOCUMENTARIES: The policy disqualifying from broadcast documentaries with any 
special-interest financing does not reflect industry economics or CBC practices. 
Foundations and advocates regularly help underwrite high-quality, award-winning 
independent productions that meet journalistic standards but technically breach policy. 
  



4 

 

It is laudable for directly commissioned documentaries to remain free of special-interest 
funds. But the external productions CBC acquires for broadcast need a more flexible 
policy to permit their presentation, provided the audience is informed of their origins.  
 
2. ONLINE COMMENTS: Moderated by a third party for CBC News, online public 
comments reflect a larger trend of audience involvement in journalism. How to deal 
with such public participation frustrates and beguiles news organizations worldwide.  
 
This Office received hundreds of complaints this year about the non-publication of 
someone’s comments or the publication of someone else’s. Under CBC Journalistic 
Standards and Practices, online comments are only subject to this Office’s reviews when 
integrated in CBC journalism.  
 
I would argue their publication or non-publication constitutes an editorial decision by 
CBC News or its delegate and has the strong potential to affect CBC’s reputation. This 
stands to be a profound issue for CBC as a public institution that has to balance access 
to its platforms with reasonable limits on expression in an era of greater interactivity. 
Even though it is a tall order, I believe standards and practices should be reviewed to 
determine how to deal with complaints about online comments.  
 
3. CONTRACTUAL EMPLOYEES: Journalistic Standards and Practices and this Office do 
not directly cover contractually employed hosts and contributors, no matter if they are 
regular CBC presences. Rather, the programs themselves are accountable.  
 
Judging from correspondence, the public perceives many contributors have such 
extensive CBC associations that they are considered no different than employees. On 
the assumption there will be more such arrangements ahead, standards and practices 
should be reviewed to determine how they might be commonly applied.  
 
4. CONFLICT OF INTEREST: Journalistic policy establishes boundaries on what 
constitutes a conflict that appear narrower than the general and broader approach at a 
corporate level. An alignment of policy is in order. 
 
An important final note: Many of the reviews were conducted in the year by my 
predecessor Vince Carlin, to whom there owes another round of appreciation for his 
acclaimed work as Ombudsman. It is vital to note the exemplary contribution of Laura 
Marshall, who has served the Office as its administrator for more than 15 years with 
utmost professionalism. I am also grateful for the advice and confidence during the year 
of my Radio-Canada counterpart, Julie Miville-Dechêne, and her assistant, Laure 
Simonet. 
 
 
Kirk LaPointe 
Ombudsman, English Services 



5 

 

RAPPORT DE L’OMBUDSMAN 

2010-2011 
 

 
À l’ère numérique marquée par l’abondance des médias, les entreprises de nouvelles 
doivent créer et appliquer des normes journalistiques élevées pour se distinguer les 
unes des autres. La transparence et la responsabilité soutiennent cet engagement entre 
CBC/Radio-Canada et les Canadiens. Le Bureau de l’ombudsman permet au public 
d’exprimer ses préoccupations.  
 
L’exercice 2010-2011 a été marqué par une augmentation du nombre de plaintes du 
public et plusieurs cas très médiatisés, ainsi que par une modernisation de notre site 
Web afin de diffuser à plus grande échelle les révisions de l’ombudsman. 
 
Pendant l’exercice 2010-2011, le Bureau a traité 4 112 plaintes, communications et 
expressions de préoccupations, soit plus du double de l’exercice précédent.  
 
Ce total comprenait 3 363 plaintes concernant l’information. Deux questions 
représentaient à elles seules près des deux tiers des plaintes : nous avons reçu 1 437 
plaintes sur l’exclusion de la chef du Parti vert, Elizabeth May, du débat des chefs (ainsi 
que des milliers de plaintes supplémentaires en 2011-2012) et 827 plaintes dans le 
cadre d’une campagne concernant les remarques du sondeur Frank Graves.  
 
Nous avons reçu quelque 749 plaintes, communications et expressions de 
préoccupations au sujet de la programmation générale et des questions non liées à la 
programmation.  
 
Toutes les correspondances, hormis une douzaine, nous sont parvenues par courrier 
électronique. 
 
Le Bureau a effectué 62 révisions pendant l’exercice, soit 11 de moins qu’au cours de 
l’exercice précédent. De ces 62 révisions, 23 plaintes ont été retenues en partie (11) ou 
en totalité (12). Plusieurs recommandations ont été effectuées. 
 
Un total de 19 autres plaintes présentées au Bureau ont fait l’objet d’une révision en 
2011-2012, retard qui a été rattrapé au début de l’exercice.  
 
Aucune tendance claire ne semble se dessiner au cours des cinq dernières années en 
termes de croissance ou de recul du nombre de plaintes, de révisions ou de violations 
des normes de pratique.  
 
Trois rapports ont été commandés aux comités consultatifs de citoyens, chacun 
composé de cinq membres, sur la couverture des élections fédérales à la télévision, à la 



6 

 

radio et en ligne. Ces rapports ont été présentés après les élections générales au 
premier trimestre de l’exercice 2011-2012. 
 
Un grand nombre de plaintes du public suscitaient des controverses, entre autres : la 
révision d’un rapport d’enquête demandé par le directeur des communications du 
Cabinet du premier ministre; une campagne politique orchestrée mettant en question 
l’impartialité de l’un des sondeurs de CBC/Radio-Canada ainsi que des préoccupations 
entourant le manque de sensibilité des réflexions d’un animateur d’émission.  
 
Le sujet des révisions était souvent plein de rancœur ou nuancé : le traitement 
journalistique des sables bitumineux de l’Alberta; la sémantique subtile du Moyen-
Orient et les pressions sur les armes et le tabac, entre autres.  
 
Presque toutes les plaintes étaient rédigées dans un style poli et constructif, comme on 
pourrait s’y attendre de la part des Canadiens qui souhaitent que leur radiodiffuseur 
public soit fort et impartial. Cependant, peut-être parce que les gens s’attendent à ce 
que tout soit instantané à l’ère du numérique, un grand nombre de plaignants se sont 
montrés frustrés lorsqu’ils ont dû attendre plusieurs semaines ou mois avant que nous 
puissions répondre à leurs préoccupations.  
 
Ces derniers mois, notre Bureau a considérablement réduit les délais des révisions, de 
plus de 115 jours à environ 30 jours selon les plus récents calculs effectués pendant 
l’exercice (et ces délais ont continué de diminuer en 2011-2012). J’encourage CBC News 
à continuer de respecter et d’améliorer sa ligne directrice habituelle qui consiste à 
répondre aux plaintes du public dans un délai d’environ 20 jours ouvrables. 
 
Les études sur les médias montrent que de par la nature humaine du journalisme, les 
erreurs sont inévitables, de même que ces études constatent généralement que les 
rédactions ont une culture défensive. Ce qui distingue les entreprises les unes des 
autres sont leurs efforts sincères pour répondre aux préoccupations du public 
lorsqu’elles ont failli, et à cet égard CBC News s’efforce d’offrir un service de premier 
ordre.  
 
Le succès de l’ombudsman dépend de la bonne volonté de ses partenaires, et je tiens à 
souligner la constante collaboration des membres de CBC News dans le cadre des 
révisions que j’ai effectuées, même lorsqu’ils n’étaient pas d’accord avec les recherches 
ou les résultats.  
 
Le Bureau a resserré ses liens avec le public durant l’exercice grâce au lancement de son 
nouveau site Web qui comprend un blogue, un vaste éventail de ressources en matière 
de journalisme et d’éthique et une présence interactive dans les médias sociaux. 
 
Peu après mon accession aux fonctions d’ombudsman en novembre 2010, CBC/Radio-
Canada a approuvé ses nouvelles Normes et pratiques journalistiques, que j’ai trouvées 



7 

 

très pratiques et largement à la hauteur du défi au cours des premiers mois. Puisque 
CBC/Radio-Canada préconise l’amélioration continue, je me permets de proposer les 
changements suivants dans le cadre de ce rapport : 
 
1. DOCUMENTAIRES : La politique qui interdit de diffuser des documentaires ayant 
bénéficié d’un financement de groupes d’intérêts particuliers ne tient pas compte de 
l’économie de l’industrie ni des pratiques de CBC/Radio-Canada. Les fondations et les 
défenseurs d’une cause offrent régulièrement un soutien financier à des productions 
indépendantes primées de grande qualité qui respectent les normes journalistiques, 
mais qui sont en infraction avec la politique. 
  
Il est louable que les documentaires commandés directement par la Société ne fassent 
pas l’objet d’un financement par des groupes d’intérêts particuliers. En revanche, les 
productions externes acquises par CBC/Radio-Canada devraient être régies par une 
politique plus souple afin que nous puissions les diffuser, à condition que le public soit 
informé de leur provenance.  
 
2. COMMENTAIRES EN LIGNE : Les commentaires du public, modérés par une tierce 
partie pour CBC News, s’inscrivent dans le cadre d’une tendance plus générale de 
participation du public au travail journalistique. Comment composer avec une telle 
participation du public constitue une source de frustrations et de promesses pour les 
entreprises de nouvelles du monde entier.  
 
Notre Bureau a reçu cette année des centaines de plaintes de personnes qui 
regrettaient que leurs commentaires n’ont pas été publiés ou déploraient la publication 
de commentaires d’autres personnes. En vertu des Normes et pratiques journalistiques 
de CBC/Radio-Canada, les commentaires en ligne sont assujettis aux révisions de 
l’ombudsman seulement lorsqu’ils sont intégrés aux activités de journalisme de 
CBC/Radio-Canada.  
 
J’estime que la décision de publier ou non ces commentaires appartient à la rédaction 
de CBC News ou à son délégué et comporte un risque élevé de porter atteinte à la 
réputation de CBC/Radio-Canada. Cette question constitue un problème majeur pour 
une institution publique comme CBC/Radio-Canada qui doit concilier l’accès à ses 
plateformes en imposant des limites raisonnables à l’expression dans une ère 
d’interactivité accrue. Malgré l’ampleur de la tâche, je pense qu’il faudrait examiner les 
normes et les pratiques afin de déterminer comment traiter les plaintes et les 
commentaires en ligne.  
 
3. EMPLOYÉS CONTRACTUELS : Les Normes et pratiques journalistiques et notre Bureau 
ne couvrent pas directement les animateurs et les collaborateurs extérieurs 
contractuels, qu’ils assurent ou non une présence régulière à CBC/Radio-Canada. Ce 
sont plutôt les émissions elles-mêmes qui sont responsables de ces personnes.  
 



8 

 

À en juger par la correspondance reçue, le public a le sentiment qu’un grand nombre de 
collaborateurs extérieurs sont associés si étroitement à CBC/Radio-Canada qu’ils sont 
considérés au même titre que les employés. En supposant que ces arrangements 
deviennent plus courants à l’avenir, il faudrait examiner les normes et pratiques afin de 
déterminer comment elles pourraient être communément appliquées.  
 
4. CONFLITS D’INTÉRÊTS : La politique journalistique donne une définition plus étroite 
de la notion de conflit d’intérêts que l’approche générale et globale au niveau de la 
Société. Par conséquent, une harmonisation de la politique s’impose. 
 
Enfin, un grand nombre des révisions effectuées pendant l’exercice ont été menées par 
mon prédécesseur Vince Carlin, dont nous devons souligner une fois de plus l’excellent 
travail dans ses fonctions d’ombudsman. Il est essentiel de souligner la contribution 
exemplaire de Laura Marshall, qui a administré le Bureau pendant plus de 15 ans avec le 
plus grand professionnalisme. Je suis également reconnaissant des conseils et de la 
confiance que m’ont témoignée pendant l’année mon homologue à Radio-Canada, Julie 
Miville-Dechêne, et son adjointe, Laure Simonet. 
 
 
Kirk LaPointe 
Ombudsman, Services anglais 
 
 
 
 
 
 



9 

 

 
 
 
(Map: Source of Complaints) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

SO
U

R
C

E 
O

F 
C

O
M

P
LA

IN
TS

 
  

 

SO
U

R
C

E 
O

F 
C

O
M

P
LA

IN
TS

 
  

 



10 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 



11 

 

May 5, 2010 
BH 
CBCNews.ca 
 
Complaint 
BH complained about a story filed by reporter Irris Makler, titled "Is Netanyahu's 
promised moratorium coming undone?" His objections centred on Ms. Makler's 
presentation of the facts of the situation, especially those pertaining to Palestinian 
President Mahmoud Abbas and the successive Israeli governments of Benjamin 
Netanyahu and Ehud Olmert and remarks made by Barack Obama.  
 
CBC Response 
Mary Sheppard, executive producer of CBCNews.ca, responded. She said that the story 
"was simply a positing of a question ... and not a presumed statement of fact," and that 
presenting Mr. Abbas as "dispirited," as Ms. Makler's article did, seemed fair given the 
circumstances. Ms. Sheppard also disputed BH's claim that "the report in question fails 
to cast equal blame on both Israelis and Palestinians for the failure of the peace talks to 
resume." 
 
Conclusion (Carlin) 
I found it useful to confine the investigation to a limited aspect of the overall Israeli-
Palestinian conflict, to wit: did the Israeli moratorium on settlement begin to unravel 
immediately following its announcement (as Ms. Makler reported), or did the Israeli 
government act in good faith in making the announcement? I concluded that 
CBCNews.ca should append several corrections to the story pertaining to its 
representation of Obama and the Netanyahu government. I also recommended that 
reports that are analytic in tone and assessment be labeled as such to distinguish them 
from strictly fact-based reporting. 
 
 
 
May 11, 2010 
DM 
The Current 
 
Complaint 
DM complained about general coverage of immigration issues and especially about The 
Current's program of Tuesday, October 20, 2009. He felt that The Current's presentation 
of illegal immigration was biased to make illegal immigrants appear sympathetic. He 
wrote that, "if ever a journalism instructor wanted to show students a case of blatant 
partisan reporting in the CBC or any other branch of the media, this is the one to 
choose." 
 
 



12 

 

CBC Response 
Aaron Brindle, acting executive producer of The Current, responded. He argued that the 
program segment in question wanted to "bring some fresh perspective to the story (by 
talking to) five people who offered individual knowledge, insight and diverse views on 
the broader issue of refugees." He also said that different views would be heard in the 
future on the program. 
 
Conclusion (Carlin) 
I found that an intelligent and well-presented menu of items about the experience of 
potential refugees by ship was undermined by the absence of genuine debate over 
future policy that seemed to be called for after the effective presentation of background 
material. However, the presence of at least some countervailing views saved the 
segment from violating the CBC's Journalistic Standards and Practices, particularly in 
light of the producer's statement that they would be returning to the subject.  
 
 
 
May 18, 2010 
Multiple complainants 
Frank Graves of EKOS Research's comments regarding Liberal Party of Canada strategy 
 
Complaint 
This office received over 800 notes concerning Frank Graves' comments regarding a 
possible Liberal Party strategy. The comments were made in a column in the Globe and 
Mail. The complaints suggested that Graves was a partisan Liberal, giving advice to the 
party while carrying out his role as a pollster for the CBC. Among the complainants was 
John Walsh, president of the Conservative Party of Canada. Many notes attached a 
letter written by Doug Finley, the Campaign Director of the Conservative Party, accusing 
the CBC of bias against the Conservatives. 
 
CBC Response 
Jennifer McGuire, general manager and editor in chief of CBC News, responded. She said 
that EKOS was one of four national polling firms used by CBC News, and to qualify for 
this "all of our polling firms were required to make a specific declaration that they were 
not affiliated with any political party." Mr. Graves, Ms. McGuire said, had confirmed this 
important point upon review.  
 
Conclusion (Carlin) 
It was correct that many reasonable people might have concluded that Mr. Graves was 
“advising” the Liberal Party due to the language he used: “I told them...”  Mr. Graves 
subsequently acknowledged that perception, but said in a note to me: “EKOS has never 
worked for the Liberal Party, or any other, and I am not an ‘adviser’ to the party.  My 
remark that I had ‘told’ the Liberals referred to the occasional informal conversations 
that I have had with Liberals, as I have had with members of various parties.”   



13 

 

 
CBC News and CBC Research have elaborated policies for approving, supervising and 
broadcasting research data from various polling companies. Not only was there no 
violation of policy, but the standards they are implementing throughout the News 
Service are potential models for any news agency.   
 
Whatever Mr. Graves’s private views, CBC journalists did not appear to have violated 
CBC’s Journalistic Standards and Practices in dealing with him. Mr. Graves is not a CBC 
journalist, but someone whose company is contracted to perform research to accepted 
standards.  There was no serious suggestion that the process had been skewed. 
 
There was no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
June 11, 2010 
JC 
The Passionate Eye 
 
Complaint 
JC complained about two aspects of a documentary called "Pedigree Dogs Exposed" that 
the Passionate Eye broadcast. The documentary originally aired on the BBC. JC said that 
interviews with the secretary of the genetics sub-committee of the Irish Red and White 
Setter Club of Great Britain and some exhibitors were not aired. She also said that 
British dog breeders and owners were deceived by the documentary producers. 
 
CBC Response 
Maza Molar, a Communications Officer with CBC's Audience Relations service, 
responded, saying that "the documentary produced for the BBC does not represent 
every breeder in the United Kingdom; it is reflective of one point of view and its aim was 
to provoke debate, which it is hoped will lead to improvement in the health and welfare 
of pedigree dogs." 
 
Conclusion (Carlin) 
The documentary fit the category of "Point-of-View Documentaries" described in CBC’s 
Journalistic Standards and Practices. Given this classification, I found the Passionate 
Eye's slight modifications to the documentary and decision to broadcast the 
documentary in the first place consistent with the CBC's Journalistic Standards and 
Practices. Further, since there was no mention of setters in the program I could not find 
that it was unfair not to carry an interview with a setter breeder.  
 
 
 
 



14 

 

June 18, 2010 
RA 
CBC Radio News 
 
Complaint 
RA complained about the use of the term "denier" for people who dispute the scientific 
evidence for anthropogenic climate change. He wrote that "the vast majority of critics of 
climate change do not 'deny' that the climate is warming," and suggested "skeptic" or 
"contrarian" as alternatives. 
 
CBC Response 
Jane Anido, the Director of CBC Radio News Programming, replied that "A 'denier', by 
definition, is simply a person who denies, a controversialist, disputant or contrarian." 
She also pointed out that others use the term, highlighting a book by Lawrence Solomon 
as an example. 
 
Conclusion (Carlin) 
The phrase "denier" can sometimes fail to provide the nuance and flexibility called for in 
the CBC's Journalistic Standards and Practices. However, the suggested replacement 
term "skeptic" also fails in this respect, since skepticism has roots in science and 
journalism and not in the ideology of self-interest that motivates many of those who 
question anthropogenic climate change. I recommended that journalists use either 
"deniers" or "skeptics" when clearly appropriate, but avoid the easy shorthand when 
the circumstances call for a more nuanced description. 
 
 
 
June 18, 2010 
RB 
CBC News Network 
 
Complaint 
RB complained about an interview with Nancy Heppner, the environment minister of 
Saskatchewan, broadcast on CBC News Network. The interview dealt with the UN 
Climate Change Conference taking place in Copenhagen. RB objected to the visuals that 
ran along with the interview, which included images of oil sands mining and a polar bear 
on an arctic ice floe. He felt that this constituted an attempt to "bend" the news. 
 
CBC Response 
Cynthia Kinch, then-director of CBC News Network, responded. She pointed out that the 
images shown were also used in an earlier interview with Canada's Environment 
Minister, Jim Prentice. Ms. Kinch also pointed out that "the science of global warming 
was not at issue at the conference where for ten days the discussion had focused on the 
consequences." 



15 

 

 
Conclusion (Carlin) 
Experience has taught me that when television journalists set up a conflict between the 
ear and the eye, the eye wins. As a viewer, I would have assumed that the pictures were 
tied to Ms. Heppner’s concerns about matters in Saskatchewan. To fulfill the CBC's 
Journalistic Standards and Practices requirements for accuracy, television journalists 
must exercise the "disciplined use of language and production techniques, including 
visuals." 
I found that the use of the visuals, though relevant to the story's broader context, was 
nevertheless a violation of these requirements. 
 
 
 
August 3, 2010 
Mike Fegelman, Executive Director, HonestReporting Canada 
CBC Radio World Report and The National 
 
Complaint 
Mike Fegelman complained about television and radio pieces by Margaret Evans dealing 
with events in Israel and Gaza. Mr. Fegelman said that Ms. Evans should have 
mentioned Israeli security concerns when she described the efforts of some Palestinians 
to cross into Israel to attend at the Al Aqsa mosque, and further that she should have 
added the sentence "Israel launched an assault on Gaza to prevent the firing of rockets 
by Hamas" to a television report that referenced the Israeli assault on Gaza earlier in the 
year. He also felt that a radio report broadcast November 18 on Israeli construction of 
homes in a disputed area should have pointed out that two demolished Palestinian 
homes in question were "illegally built." 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She argued that the story on 
Palestinians attempting to attend mosque in Israel was focused very narrowly on the 
exploits of the people covered and was not a broader examination of the security issue. 
Ms. Enkin also felt that explaining why Israel launched an assault on Gaza was not 
necessary to understand the television report on that attack, and likewise that 
mentioning the "illegally built" designation of the Palestinian homes in that report was 
beyond the story's scope.  
 
Conclusion (Carlin) 
After reviewing the relevant sections of the CBC's Journalistic Standards and Practices, I 
addressed each of Mr. Fegelman's specific complaints. I found that the story on 
attempted mosque attendance was a useful piece of feature journalism – mentioning 
Israel's security concerns was not necessary, since they have been covered before and 
since. The report that Mr. Fegelman felt failed to mention Israel's reason for assaulting 
Gaza was focused on the Commonwealth War Cemetery in Gaza on Remembrance Day; 



16 

 

mentioning the conflict's background would provide no real context for the report itself. 
I found that the story mentioning the destruction of the two Palestinian homes would 
have benefitted from some extra context, though I disagreed with the specifics of Mr. 
Fegelman's suggestion.  
 
Overall, the work in question, with minor exceptions, met the tests of CBC's Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
August 11, 2010 
WB 
Eye Opener 
 
Complaint 
WB complained about a segment of the Calgary radio broadcast Eye Opener involving an 
interview between the program host and a journalist in Copenhagen during the climate 
change conference there. He felt that the show unduly "enthused" about the protestors 
and objected particularly to the journalist's claiming "that the protestors were showing 
Copenhagen that 'the people of Alberta' were not represented at Copenhagen by their 
provincial government." 
 
CBC Response 
Diane Humber, the regional director of radio and TV in Calgary, responded. She pointed 
to the extent of Eye Opener's coverage of the Copenhagen conference and noted that 
the journalist did not make the statement WB attributed to her.  
 
Conclusion (Carlin) 
I framed my review through the CBC's policy on balance as it would apply to an 
interview such as the one at issue. I found that Eye Opener carried dozens of items 
about the conference with many different views presented, and that host Jim Brown did 
not sound particularly different from his standard conduct. I also noted that WB 
attributed to the journalist statements that were made by interview subjects. 
 
I concluded that the item in question did not violate CBC's Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
August 17, 2010 
GF 
News and Current Affairs in the Maritimes 
 
 



17 

 

Complaint 
GF complained that host Tom Murphy had "well overstepped his reporting 
responsibilities" in a series of stories on a report filed by Nova Scotia's Auditor General. 
That report dealt with a raft of expenditures by members of the provincial legislature 
from all parties.  The Auditor General termed them “inappropriate.”  GF felt that Mr. 
Murphy’s work embellished and sensationalized the story and "that his unrelenting 
reporting only fans the flames of discontent in the province."  
 
CBC Response 
Janet Irwin, Senior Regional Manager for News and Current Affairs in the Maritimes, 
responded. She argued that the actions of the Premier were newsworthy because 
"taxpayers wanted to know his thoughts on the content of the AG's report, and on how 
the system could be changed, among other things." She also pointed out that GF did not 
cite the inaccuracies he said he found in the coverage. 
Conclusion (Carlin) 
I found no inaccuracies in the reporting. It struck me that these were interesting stories 
about significant issues.  Journalists would be less than diligent if they did not pursue 
aggressively the Premier’s views on his personal conduct, the conduct of his party’s 
members and that of the legislature as a whole. 
 
I noted that the program uses a writing style that emphasizes what is happening to 
“your money” and similar tropes that have become popular in broadcast journalism.  As 
I have noted in a previous review, this is not a development that I personally welcome, 
as I have found that it can easily slip into trivialization and/or hype. 
 
While there are always further avenues of inquiry that might be pursued, the material 
as presented did not violate CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
August 18, 2010 
BG 
The National 
 
Complaint 
BG complained about comments made by Rex Murphy on The National. He objected to 
Mr. Murphy's commentary on what has come to be called the "Climategate" affair, 
writing that Mr. Murphy " is entitled to his opinion, but if he is going to appear with the 
news, his opinion should not contradict known facts." 
 
CBC Response 
Mark Harrison, the Executive Producer of The National, responded. He said that Mr. 
Murphy's segment is opinion, not news, and pointed out that The National has run 
"hundreds of stories in the past two years alone" on climate change.  



18 

 

 
Conclusion (Carlin) 
Mr. Murphy, as a regular guest commentator, is by definition engaged to pass judgment 
on public affairs. This, combined with The National's extensive coverage of 
anthropogenic global warming outside of the commentary in question, meant the 
presentation of Mr. Murphy's opinion did not violate CBC's Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
August 25, 2010 
SK 
The National 
 
Complaint 
SK complained about an interview Susan Ormiston conducted with General Walter 
Natynczyk, chief of the defence staff. The interview dealt with the revelation of serious 
charges against Colonel Russell Williams. SK questioned the demeanour and thrust of 
the interview: “Did she really believe that General Natynczyk is responsible for the 
sexual assaults and murders committed by one of his 90,000 employees?” He also said 
that “the CBC spews anything anti-Canadian, anti-conservative with a socialist and 
separatist spin.”  He demanded that Ms. Ormiston apologize and that she be fired. 
 
CBC Response 
Mark Harrison, executive producer of The National, responded. He pointed out that the 
public was interested in the Williams story and wondered how he could have advanced 
up the chain of command without leaving any clues.  Harrison acknowledged that if he 
was guilty, Williams alone would bear responsibility, but he pointed out that General 
Natynczyk is broadly responsible for the organization and that Colonel Williams was not 
just one of 90,000, but a very senior one of 100 air force colonels. 
 
Conclusion (Carlin) 
CBC journalists should ask questions on the minds of people in the community on 
matters of public interest without, as the saying goes, fear or favour. General Natynczyk 
showed admirable openness and candour in his handling of questions.  It appeared to 
me that he understood the nature of the question and the context: how could 
something like this happen in a highly disciplined, structured organization. In addition, I 
could not conceive of how Ms. Ormiston's questions amounted to bias against the 
current Prime Minister or support for a Liberal/NDP ideology.  
 
The interview was well within the standards of CBC's Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 



19 

 

 
August 27, 2010 
Anonymous 
Here and Now 
 
Complaint 
XX complained about footage shot inside a courtroom, claiming it was in violation of a 
publication ban. He also claimed comments made by reporter Doug Greer slandered and 
defamed him. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She said that Mr. Greer would 
not have shot video in the courtroom had it not been permitted. She also mentioned 
that XX had been convicted of the crime Mr. Greer mentioned. 
 
Conclusion (Carlin) 
Mr. Greer's crew did not break any publication bans and did not film while court was in 
session. Further, while Mr. Greer's delivery may have been too jocular for some, he 
reported the story accurately and committed no breach while doing so.  
 
There was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
September 24, 2010 
LB 
The Early Edition 
 
Complaint 
LB complained about a variety of stories broadcast on CBC Radio One's morning show in 
Vancouver, The Early Edition. He accused Radio One staff of commercial collusion with a 
variety of interview subjects, objected to host Rick Cluff's use of "Wally" as a greeting 
when interviewing former Attorney General Wally Oppal and again raised the prospect 
of some hidden personal gain in the way that items are selected for inclusion in a round-
up of events and charities carried on the program. 
 
CBC Response 
Lorna Haeber, program manager for CBC Radio Current Affairs in Vancouver, replied. 
She explained the rationale behind the various guests' appearance on the program, 
defended the use of "Wally" by Mr. Cluff as in keeping with his usual salutary methods 
on-air and pointed out that the CBC offers multiple avenues for community groups to 
publicize their events. 
 
 



20 

 

Conclusion (Carlin) 
The Early Edition is not a news program – it is a current affairs program that should 
touch on a broad range of subjects, including news and entertainment. The appearance 
of the guests in question was readily explained by their involvement in stories of 
interest to the Lower Mainland in general. LB's accusations of improper dealings were 
unfounded. However, I did agree that hosts should avoid appearing overly familiar with 
their guests.  
 
Overall, there was no apparent violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
However, I urged senior programmers to re-examine the style of interviewing that 
appears to be leading to an over-familiarity with interview subjects.   
 
 
 
September 27, 2010 
CC 
CBC coverage of Prince Charles and the Duchess of Cornwall in November 2009 
 
Complaint 
CC complained about the coverage of a royal visit. He objected to an item broadcast on 
The National, which he characterized as biased, rude and disrespectful, and raised 
concerns with an edition of Cross Country Check-Up produced just after the royal couple 
had left. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She denied that the questions 
posed on The National were "loaded" and pointed to a Harris-Decima poll showing 
declining interest in the visit as justification for the basis of the Cross Country Check-Up 
episode.  
 
Conclusion (Carlin) 
The essence of good journalism comes from skeptical inquiry into any matter that is 
pertinent to the people of this country. Further, the CBC is obliged to reflect a range of 
views on matters of public concern. CC was free to hold his view of the monarchy, but 
the suggestion that other views might not be touched on or probed is repugnant to the 
notion of democratic journalism.  
 
There was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
September 29, 2010 
SA 
The National 



21 

 

 
Complaint 
SA complained about two reports on The National about "whether Canadian military 
authorities knew about possible mistreatment of prisoners transferred to Afghan 
authorities." He had two principal objections. First, that two experts interviewed shared 
the same bias, yet no dissenting expert opinion was presented. Second, he felt that in 
the Afghan conflict, "Canada cannot expect its allies in the region to behave like saints." 
 
CBC Response 
Mark Harrison, executive producer of The National, responded. Mr. Harrison referred to 
emails sent by Canadian diplomat Richard Colvin to senior military and government 
officials. He also mentioned the two interviewees SA objected to, arguing that they 
"appeared to agree (emphasis added) that if Canadian officials knew prisoners would be 
tortured, there would be a strong case against them in international law." 
 
Conclusion (Carlin) 
The United Nations Convention Against Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading 
Treatment or Punishment (CAT) requires signatories (including Canada) to refrain from 
using torture. Additionally, Article 3 requires that signatories do not extradite any 
persons to a country where there are substantial grounds to believe torture would take 
place. Further, in legal and journalistic circles in Canada and the United States, an 
intense debate continues over the legality of combat operations in Iraq and Afghanistan. 
SA's complaints pertained to the sections of the CBC Journalistic Standards and Practices 
on balance. He was correct to demand that The National make a greater effort to locate 
a credible expert who might have adopted a different perspective on the issue of 
torture. However, Canadian and international law are extremely clear that Canada's 
standards of legality and military justice may not be abandoned as soon as our forces 
depart these shores.  
 
I found that SA's complaint was upheld upon review in the first instance but not in the 
second. 
 
 
 
September 30, 2010 
Mike Fegelman, Executive Director, HonestReporting Canada 
The National and CBCNews.ca 
 
Complaint 
Mike Fegelman complained about reports published on CBCNews.ca and The National 
pertaining to the announcement of new construction of Jewish housing in East 
Jerusalem while US Vice President Joe Biden was on an official visit to Israel. Both 
reports were filed by journalist Neil Macdonald. Mr. Fegelman questioned some of Mr. 
Macdonald's information on the number of Jews living in East Jerusalem. Mr. Fegelman 



22 

 

asked CBC management to issue a directive instructing its journalists to stop referring to 
"Arab East Jerusalem" and use the phrase "Jewish East Jerusalem" instead. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She pointed to varying 
population estimates of the number of Jews in East Jerusalem, even among Israeli 
officials. Ms. Enkin also mentioned consistent attempts by "various pro-Israel groups" to 
over-estimate the number of Jews there. She also noted that the CBC must assume 
some background knowledge on the part of its audience on stories of conflict in the 
Middle East. 
 
Conclusion (Carlin) 
After reviewing some of the contentious statistics and facts around East Jerusalem and 
its demographics, I found that the CBC audience was well served by both of Mr. 
Macdonald's reports. CBC journalistic standards were met, as were audience needs for 
accurate information and context on a highly controversial matter. His reporting of two 
different numbers for the Jewish population of East Jerusalem was unfortunate but not 
particularly significant, given the complexity of claims made by partisans in the debate.  
 
Further, Mr. Fegelman's request for a management directive was unreasonable and 
inappropriate.  
 
There was no need to broadcast or publish a correction since no error was made either 
on The National or on CBCNews.ca. 
 
 
 
October 7, 2010 
DC 
The Great Northwest 
 
Complaint 
DC complained about a report from journalist Jody Porter, aired on The Great 
Northwest radio program, dealing with ongoing mining development in an area of 
northwestern Ontario known as the "Ring of Fire." DC objected to what he felt was Ms. 
Porter's implication that the local mining industry is a "racket," to the language used to 
describe the office of a mining company, and to what he felt was the reporter’s overall 
bias. 
 
CBC Response 
Susan Rogers, program manager at CBC Thunder Bay, responded. She stated that Ms. 
Porter is not a "cub reporter" but a "senior award-winning journalist" and that the 
report was balanced and provided a cautionary tale for investors. 
 



23 

 

Conclusion (Carlin) 
I found nothing in Ms. Porter's reporting to suggest that the scoundrels outnumber the 
heroes in Thunder Bay mining circles. The report was a textbook of strong contextual 
journalism. DC was correct in stating that the health of the mining industry is a vital 
concern to the region, but nothing in the report could be construed as being unfair or 
out of context or potentially damaging to the industry's reputation.  
 
There was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
October 15, 2010 
MP 
CBC News-gathering 
 
Complaint 
MP complained about the use of the phrase "gunman" or "gunmen" to describe people 
involved in violence with firearms. He suggested the words "shooter" or "gunner" as 
more appropriate and non-sexist language. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She argued that awkward or 
contrived language draws attention away from the story it conveys. Ms. Enkin clearly 
felt MP's suggestions fell into this category, and noted that "gunner" might be confused 
with the military term to describe those in the artillery. 
 
Conclusion (Carlin) 
It did not appear to me that useful alternatives present themselves to the terms MP 
took issue with. To use "shooters" could be inappropriate in some cases, since the word 
means someone who has actually fired a weapon. As Ms. Enkin pointed out, "gunmen" 
also is potentially problematic. 
 
CBC journalists continue to make great effort to use language unburdened by gender 
bias. However, in this instance, no effective alternative presents itself. 
 
 
 
October 18, 2010 
Aubrey LeBlanc, Chief Operating Officer, Ontario Association of Home Inspectors 
Marketplace 
 
Complaint 
Aubrey LeBlanc complained about a segment on Marketplace dealing with home 
inspectors who apparently missed signs that the homes they were inspecting had been 



24 

 

previously used as marijuana grow-ops. Mr. LeBlanc felt that the piece unfairly placed 
the "burden of proof, discovery and disclosure on the shoulders of the inspectors and no 
one else." He also voiced concern about Mike Holmes operating under an undisclosed 
conflict of interest, because the program aired “at a time when he is launching his own 
competing inspection company.” 
 
CBC Response 
Tassie Notar, executive producer of Marketplace, responded. She said that the item in 
question focused narrowly on the interests of consumers, who rely on home inspectors 
to protect their interests when considering purchasing a house. She noted Mr. LeBlanc's 
statement that inspectors are "contractually bound to the buyer only" and argued that 
this relationship underlies the point of the item. Ms. Notar also said that Mr. Holmes 
was used "solely as an unpaid expert." 
 
Conclusion (Carlin) 
Mr. Holmes' affiliation and interest in the matter was evident. This did not present a 
conflict of interest situation. As for the other concern, the program was about home 
inspectors. It seemed to me that Mr. LeBlanc's concern might be more with the 
inspectors who belong to the Ontario Association of Home Inspectors and less with 
Marketplace for accurately pointing out the failures of the process.  
 
The piece was illuminating and noteworthy, and there was no violation of CBC's 
Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
October 19, 2010 
BK 
As It Happens 
 
Complaint 
BK complained about the absence of an interview with Keith Neish. He felt that Mr. 
Neish, a Canadian onboard the ship Mavi Marmara when it was attacked by Israeli 
forces in May, should have been interviewed on "the most important CBC radio current 
affairs program." BK felt this was evidence of pro-Israel bias, since Israeli spokesman 
Mark Regev had been interviewed on the program. 
 
CBC Response 
Lynda Shorten, the executive producer of As It Happens, responded. She mentioned the 
extensive coverage of the ship boarding and implications from various viewpoints, 
noting that Mr. Regev was himself not an eyewitness of the events. 
 
Conclusion (Carlin) 



25 

 

If the only opposing viewpoint in a story were suppressed, it would be a grievous 
violation of CBC policy. In this case, As It Happens featured close to a dozen people, 
some of who supported Israel's actions and some of whom did not.  
 
As It Happens' ongoing programming of the "flotilla" story was well within policy 
standards, and elements of it were models of sound and aggressive journalism. 
 
 
 
October 22, 2010 
JF and EF 
The Current and The National 
 
Complaint 
JF and EF complained about two interviews with Marci McDonald, author of The 
Armageddon Factor: The Rise of Christian Nationalism in Canada, broadcast on The 
Current and The National. JF initially wrote to say he felt Ms. McDonald received far too 
much airtime for, in his words, "a bigoted and religiously intolerant writer and 
spokesman for the Liberal Party." 
 
EF wrote as well to take issue with the coverage of Ms. McDonald, claiming her book 
was full of false information and also criticizing the CBC as "riddled with bias against the 
current government." 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She pointed out that Ms. 
McDonald is a well-respected journalist, that her book was well documented, and that 
both programs also featured voices opposing Ms. McDonald's. 
 
Conclusion (Carlin) 
Reading the book reveals that it focuses not on all Christian believers but instead a small 
subset. Further, both The Current and The National probed Ms. McDonald's thesis with 
questions and other, dissenting voices. Finally, from 40 years of direct personal 
experience I can say that every Prime Minister felt he or she was being unfairly treated 
by the media and, in particular, by the CBC.  
 
I found no violation of CBC policies. 
 
 
 
October 28, 2010 
BS 
The National 
 



26 

 

Complaint 
Twenty-one people complained about an investigative report aired on The National on 
the possible involvement of the National Rifle Association (NRA) in the on-going debate 
in Canada over the long gun registry. Most of the complaints felt that there was no 
"news" in the story – that is, not enough evidence of NRA involvement in Canada. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She pointed to the "hours of 
thoughtful, thorough and innovative coverage" the CBC had done. She argued that the 
report was a reasonable summary of what the NRA had been doing in relation to 
Canada and the long gun registry.  BS was unsatisfied with the response and asked for a 
review. 
 
Conclusion (Carlin) 
The report might have been better framed as a background item on the continuing 
interest of organizations like the National Rifle Association in the debate instead of an 
investigative piece. But however mislabeled, the item was a reasonable summary of the 
issue.  
 
Although we might have wished for more depth and context, the item's flaws did not 
move it outside the bounds of CBC policy. 
 
Following this review BS pointed out that I had not addressed his complaint that Evan 
Solomon, host of Power and Politics, made “serious and damaging” accusations that 
members of the Conservative Party had ties to the National Rifle association.  He said 
that no proof was offered.   
 
I noted that the comments in question were made in a back-and-forth interview with 
Conservative MP Candice Hoepner. Text and video available on the web demonstrated 
at least some substance behind Mr. Solomon's questions, which was meant to signal 
what the NDP was saying about the subject. There were reasonable journalistic grounds 
for posing the questions. I found no breach of journalistic policy. 
 
 
November 5, 2010 
EB 
The World at Six 
 
Complaint 
EB complained that reporter James Fitz-Morris' coverage of a House of Commons 
committee involving federal Transport Minister John Baird was "unbalanced." In 
particular, he objected to Mr. Fitz-Morris' use of the words "bombastic" and "gang" in 
relation to some of Mr. Baird's activities.  
 



27 

 

CBC Response 
Jane Anido, the director of radio programming, responded. She pointed out that Mr. 
Baird was not himself described as "bombastic" but instead the report said the minister 
"led the bombastic charge." Anido did concede that the word "gang" was inappropriate, 
and wrote that she had drawn the reporter's attention to EB’s concerns. 
 
Conclusion (LaPointe) 
I could not find evidence that the reporter did anything more than apply his 
understanding of the issue to make a judgment call on how to describe an event. 
Overall, the report provided a useful and contextualized understanding of a 
parliamentary issue.  
 
I could find no further grounds for a review on the wider issues of bias or competence. 
 
 
 
November 5, 2010 
JC 
The National 
 
Complaint 
JC complained about an assertion on The National that Gaza had the highest infant 
mortality rate in the world. He pointed out that, according to the CIA World Factbook, 
Gaza in fact ranks 109th out of 224 countries or regions.  
 
CBC Response 
The National corrected the mistake four days after it was initially broadcast.  
 
Conclusion (LaPointe) 
The correction was in keeping with the CBC's Journalistic Standards and Practices.  
 
Despite JC's allusions to broader issues of bias, I could not find any reason to further 
investigate the matter.  
 
 
November 5, 2010 
AH 
Alberta@Noon 
 
Complaint 
AH complained about the last-minute cancellation of a scheduled appearance by former 
U.S. Attorney General Ramsay Clark on the Alberta@Noon Calgary radio program. He 
raised concerns of bias as a result of the change, which occurred to allow a discussion of 
a shortage of oncologists in Alberta.  



28 

 

 
CBC Response 
Helen Henderson, CBC Calgary programming director, responded. She said that the 
show regularly had to rearrange its lineup to focus on its "primary mandate" of more 
urgent news. She also apologized for any inconvenience the cancellation caused AH.  
 
Conclusion (LaPointe) 
I found compelling reasons behind the newsroom's decision to change its program 
lineup. The oncology story that replaced the original story was revealed on the day in 
question and touched on issues affecting large portions of the population. Cancellation 
of a single guest appearance, while regrettable, does not constitute evidence of bias.  
 
I could not conclude that there was any breach of CBC's Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
November 5, 2010 
GP 
As It Happens 
 
Complaint 
GP complained about an interview segment on As It Happens pertaining to the 
resignation of the veteran White House correspondent Helen Thomas following her 
remarks about Israel. He felt that the interview was a "hatchet job" and showed bias in 
favour of Israel. 
 
CBC Response 
Lynda Shorten, executive producer of As It Happens, responded.  She could not agree 
that the program was biased. 
 
Ruling (LaPointe) 
Upon listening to and reviewing the transcript of the interview, I found it difficult to 
conclude there was anything approaching a character assassination or a hatchet job. 
Rather, the guest – Lanny Davis, a friend of Ms. Thomas – attempted to provide a 
contextual explanation of his disappointment in her statement regarding Israel and 
Jewish people. Moreover, Mr. Davis had more than sufficient expertise to be 
interviewed for the subject, given its focus on his relationship with Ms. Thomas and his 
first-hand insights into Ms. Thomas' personal and professional lives. 
 
The segment dealt with Ms. Thomas' resignation, not the specifics of the Middle East. I 
could not find any evidence of a systemic bias in CBC's journalism or any breach of the 
CBC Journalistic Standards and Practices. 
 



29 

 

 
 
November 5, 2010 
CS 
The National 
 
Complaint 
CS complained about a two-part series broadcast on The National concerning the 
Canadian Security Intelligence Service and assertions by the agency's director. He felt 
that the reports cast aspersions on all Chinese Canadian political figures and called for a 
countervailing view.  
 
CBC Response 
Michael Gruzuk, acting executive producer of The National, felt that CS had reached a 
conclusion not supported by the content of the stories, and expected that they would 
carry further stories on the allegations. 
 
Conclusion (LaPointe) 
CBC's Journalistic Standards and Practices handbook stipulates that there is no "right of 
reply" to automatically and mathematically balance an assertion. The CSIS director and 
former CSIS agents interviewed in the piece possessed demonstrable expertise on the 
subject in question, and until anyone brings forward evidence to the contrary, I had to 
conclude their remarks were not unfair. While their remarks may have stirred strong 
emotion, they were not disproved. Carrying the controversial factual assertions of 
experts is not an indication of any editorial view of CBC's journalism. I also noted in CS's 
correspondence with Michael Gruzuk, then-acting executive producer of the program, a 
commitment to talk to the organization CS represents as further stories develop on the 
matter in question. 
 
I concluded there was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
November 9, 2010 
TG 
CBC.ca 
 
Complaint 
TG complained about CBC.ca's coverage of the Israeli attack on the ship Mavi Marmara. 
He felt that the coverage showed incompetence and bias, and compared the "Freedom 
Flotilla" to African-American school children in the United States trying to attend school 
in the segregated south. His complaint focused particularly on the headlines of the 
stories. 
 



30 

 

CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She pointed out that some of 
the contentious statements in the headlines were, in fact, quotes attributed to figures 
involved in the story. She also called attention to the extensive coverage the story 
received on CBC News radio, television and Internet services since TG wrote his initial 
complaint. 
 
Conclusion (Carlin) 
Reviewing the stories in question revealed that CBC News did not set out to "show Israel 
in a bad light," as TG seemed to think it should. The stories were attempts to report 
what facts and statements could be gathered and supply some context to the events.  
 
I found no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
November 15, 2010 
LF 
World Report 
 
Complaint 
LF complained about a story broadcast on World Report concerning events surrounding 
the interception of the ship Mavi Marmara. She felt it showed bias by not mentioning 
“the vicious attack on the Israeli commandos as they were dropped onto the Mavi 
Marmara,” and said that most the report was spent "trying to drum up anti-Israel 
sentiment." 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, replied. She pointed out that the piece had 
moved beyond the basic facts, which had been reported days before, to reaction and 
analysis. 
 
Conclusion (Carlin) 
This story unfolded quickly and information was sometimes scarce and conflicting. 
However, upon listening to World Report over several days, I found it fairly provided the 
latest developments in the story, without a lot of backtracking. Within that context, the 
specific story in question was an appropriate advancing of the story.  
 
There was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices, let alone any 
discernible or persistent bias. 
 
 
 
 



31 

 

November 16, 2010 
DM 
The National 
 
Complaint 
DM complained about an item on The National by Margaret Evans. He said that the CBC 
refused “to allow Jewish-Israeli voices to be heard in the piece. Virtually all people 
interviewed railed against Israel...” He later complained about pieces reported by 
Nahlah Ayed that “did not include Jewish-Israeli voices.”. 
 
CBC Response 
Mark Harrison, the program's executive producer, responded. He argued that the notion 
of "balance" did not require either a mathematical or immediate equivalency of views in 
a single item. 
 
Conclusion (Carlin) 
The mere presence or absence of supporters of any view in a single item does not prove 
anything. Overall The National has been making reasonable efforts to fairly reflect views 
on the conflicts the Middle East.  
 
There was no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
November 16, 2010 
EM 
CBC.ca 
 
Complaint 
EM complained about an un-bylined story posted on CBC.ca. The story, which DM felt 
overstated an "unremarkable" situation in relation to global child nutrition, dealt with a 
study published by British medical journal The Lancet concluding that some Palestinian 
children were malnourished. DM felt the researchers themselves (a team of Palestinian 
doctors) were not objective.  
 
CBC Response 
Rachel Nixon, director of digital media for CBC News, did not share EM’s views.   
 
Conclusion (LaPointe) 
The Lancet, a respected source of peer-reviewed medical studies, accepted the 
declaration of the researchers that they lacked conflicts of interest, and I could not 
conclude otherwise. My review also concluded that CBC News met the test of accuracy, 
though it would have better met the test of fairness if it had included some context on 
how Palestinian child nutrition compares with global statistical averages. The public 



32 

 

would have benefitted at the outset from the inclusion of wider data to suggest how 
malnutrition among schoolchildren in Palestine compares with data elsewhere. 
Information is superabundant to modern journalists, and the media have a 
responsibility to employ context to help the public understand the bigger picture. I 
suggested a clarification in the body of the story. 
 
However, CBC did not violate the Journalistic Standards and Practices or betray a bias in 
choosing to report on the study. 
 
 
 
November 16, 2010 
Jesse Rosenfeld 
CBC.ca 
 
Complaint 
Jesse Rosenfeld complained about a column written by Ira Basen and posted on CBC.ca. 
Mr. Rosenfeld, who wrote about the G20 gathering in Toronto for the microsite 
Comment Is Free, objected to Mr. Basen's assertion that he did not possess 
conventional journalistic credentials and that he was not subject to traditional ethical 
and legal practices in the craft.  
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, said that Ira Basen’s column expressed his 
views on the events of the day. “That is as it should be. It is CBC’s mandate, part of its 
obligation under the federal Broadcasting Act, to offer a range of views on matters of 
public interest and concern.” She added that “while columnists are entitled to express 
their opinions, their critics are free to disagree with them.”  
 
Conclusion (LaPointe) 
The debate around what qualifies a journalist as such in an age of widening public 
participation in the craft is an interesting one. Positions on the issue range from the 
"everyone is a journalist" camp to those who believe journalism is a profession with 
particular credentials and responsibilities bordering on a licensed practice. 
 
However, the Comment Is Free site is associated with The Guardian newspaper, and it 
adheres to the Guardian's editorial principles. Comment Is Free publishes commentary 
from The Guardian and Observer newspapers. All of its content is either commissioned 
by an editor or accepted and copy-edited by one before publication. Basen's column 
wrongly suggested that Comment Is Free isn't as journalistically sound as The Guardian, 
and also neglected Mr. Rosenfeld's work for other publications, thereby narrowing the 
reader's understanding of his journalism. There was also some slight ambiguity in Mr. 
Basen's critique of Mr. Rosenfeld's journalistic work. 
 



33 

 

To meet CBC's Journalistic Standards and Practices, I believe the record needed to be set 
straight and the column updated. 
 
 
 
November 17, 2010 
MP 
The National and CBC.ca 
 
Complaint 
MP complained about a report by Brian Stewart on international travel by Members of 
Parliament. He expressed concern about bias against trips underwritten by the Canada-
Israel Committee, a not-for-profit organization based in Canada and focused on 
improving relations between the two countries. 
 
CBC Response  
Mark Harrison, executive producer of The National, replied, “As Mr. Stewart said in the 
first sentence of his report, the travel is ‘usually business class, all expenses paid by 
foreign nations or lobby groups.’  A few seconds later, he explained why he made that 
distinction: The Taiwan government pays for travel, ‘Israel itself, however, does not 
pay,’ he said.  He explained, ‘MP’s are flown over courtesy of the registered lobby 
group, the Canada-Israel Committee, paid for by Canadian volunteers.” 
 
Conclusion (LaPointe) 
MP's complaint highlights several issues in the relationship of Members of Parliament 
and other countries, including the ethics of sponsored travel. More germane to the issue 
at hand, it also touches on the need for a precise and rigorous use of language in 
journalism and the guidelines of the CBC's Journalistic Standards and Practices on this 
issue. 
 
Upon reviewing the material in question, I found that Mr. Stewart made clear efforts to 
use appropriately precise language in his report.  
 
His subsequent on-air discussion with Peter Mansbridge may have inadvertently 
suggested that the Canadian volunteers who finance the Canada-Israel Committee are 
not, in fact, Canadian; in my view, it was Mr. Stewart's intention in using the term 
"Canadian" to mean the federal government or Parliament. While it did not undermine 
the central point of the story, CBC journalists are encouraged to be more precise in their 
choice of words to support their intended effect. 
 
 
 
 
 



34 

 

November 18, 2010 
JC 
CBC News 
 
Complaint 
JC complained about two reports he felt should have been carried by CBC News, calling 
their absence from CBC News "manipulation by omission." One story dealt with Hamas 
destroying homes in Rafah. The other dealt with vandalism at a UN-sponsored summer 
camp. 
 
CBC Response 
CBC News responded. It asserted that one of the stories under question involved legal 
demolition. It also noted that the vandalism incident occurred owing to a rivalry 
between Hamas-sponsored religious camps and the secular camps sponsored by the 
UN. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Editorial decisions reflect available resources and day-to-day judgment. Even with the 
unlimited bandwidth of the Internet, limitations exist on what can be chosen. In neither 
case could I determine any kind of judgment to manipulate the public. I could not 
conclude any violation took place of CBC Journalistic Standards and Practices.  
 
 
 
November 18, 2010 
CV 
The Passionate Eye 
 
Complaint 
CV complained about a BBC documentary titled Sex, Crimes & The Vatican aired by The 
Passionate Eye. He felt the documentary amounted to an attack on the Catholic Church. 
Though he acknowledged that the sexual abuse was harming the reputation of the 
Church, he still questioned the judgment of CBC News in carrying such a directly critical 
report.  
 
CBC Response 
Catherine Olsen, executive producer of documentaries for CBC News Network, replied: 
“Just as we understand that many people in the Catholic Church are trying to deal with 
this issue in a responsible way, we believe that we have been responsibly reporting on a 
story which unfortunately continues to haunt the Catholic Church.” 
 
Conclusion (LaPointe) 
There is always cause for concern when sensitive, difficult subjects like sexual abuse are 
documented on television. For some viewers, the simple depiction of this subject matter 



35 

 

is uncomfortable. However, upon reviewing the documentary, I believe it was restrained 
in its depiction of abuse. I also determined there was strong factual evidence and a 
reasonable effort made to provide the Catholic Church with an opportunity to defend its 
policies and practices. Further, CBC News has demonstrated its commitment to 
coverage of this and many other policy issues involving the Catholic Church, and the 
issue is widely covered. I believe there is no imbalance of coverage on the issue across 
CBC News' programs and platforms and see no need owing to controversy for any 
additional programming beyond regular coverage. 
I could not conclude that there was any violation of CBC's Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
November 19, 2010 
CR 
The Passionate Eye 
 
Complaint 
CR complained about a documentary titled Michael Jackson – What Really Happened, 
broadcast on The Passionate Eye. She felt that the documentary's perspective was 
unbalanced, relied on reporting from questionable sources and that its effect was 
misleading and incongruent with CBC's stated ambition of high-quality programming.  
 
CBC Response 
Catherine Olsen, Executive Producer of Documentaries for CBC News Network, replied: 
“No one questions Michael Jackson’s brilliance as a musician and performer.... But many 
people continue to question some of the life choices and decisions Michael Jackson 
made in the years prior to his death, including the film maker Jacques Peretti who starts 
out by identifying himself as a lifelong ‘Jackson fan.’” 
 
Conclusion (LaPointe) 
A documentary's subject matter can be controversial, but its handling must be 
responsible. The documentary must demonstrate careful and thorough research and 
deal with its subjects ethically. Still, documentaries also have specific qualities that gain 
unique treatment in the CBC's Journalistic Standards and Practices – a documentary may 
have a particular point of view. In such an instance, the CBC is compelled to ensure 
fairness and balance by other means, such as within a program series.  
 
The documentary was clear in its assertions that Mr. Jackson was legally cleared of child 
molestation charges twice. This left a satisfactory impression of the legal outcome, but it 
also left ground unresolved and open to speculation, in particular Mr. Jackson's 
activities with Jordan Chandler. In the closing scene of the documentary, a former friend 
of Mr. Jackson asserts that Mr. Jackson will be remembered for being "targeted" on 
child molestation accusations.  



36 

 

 
The statements were presented without proper care, leaving a potentially erroneous 
impression. They ought to have been edited. 
 
 
 
November 19, 2010 
RT 
CBC News 
 
Complaint 
RT complained about CBC News coverage of the demonstrations in Toronto at the G20 
gathering of world leaders. He felt the coverage fed a perception of bias against the 
government. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, replied.  She noted that it was a significant 
event and one they believed would be of interest to Canadians.  “But let me emphasize 
that reporting an event that may be seen as critical of the government should not be 
understood to suggest that CBC News is critical of the government.  It is not.” 
 
Conclusion (LaPointe) 
Excessive journalistic focus on protest can contribute to a distorted understanding of 
public opinion on the issues of the day. Still, the democratic place of protest in society 
remains newsworthy, especially in relation to large events. Thus, some protests present 
a challenge: to balance the coverage to permit a broad understanding of events and 
issues and not a narrow spectacle of emotion and public activism. Upon reviewing the 
CBC News coverage of the demonstrations, I was confident that the CBC met that 
challenge in this instance. 
 
Had CBC only provided coverage of the protestors, one could hypothesize a link 
between the coverage and an editorial stance. But CBC provided extensive coverage of 
the G20 gathering's agenda, several briefings from officials, and news conferences from 
many of the leaders. 
 
Overall I found no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
November 24, 2010 
MF 
The National 
 
 



37 

 

Complaint 
MF complained about an item by Nahlah Ayed broadcast on The National. The report 
detailed some changes Israel was considering making to its blockade around Gaza, 
allowing such items as potato chips and pop in. She felt that the report was biased and 
omitted important information. She wrote again a week later to commend another 
report from Ms. Ayed that she felt was more balanced. 
 
CBC Response 
Mark Harrison, executive producer of The National, responded. He pointed out that the 
story was about, very specifically, an Israeli initiative to lift restrictions on certain snack 
foods. He also took issue with a suggestion of MF's pertaining to the blockade. 
 
Conclusion (Carlin) 
Having had occasion to review Ms. Ayed's work extensively over the last few years, I 
have to say I found no evidence to support MF's imputations.  
 
The piece in question here was well within the bounds of CBC's Journalistic Standards 
and Practices.  
 
 
 
November 24, 2010 
KH 
Ontario Morning 
 
Complaint 
KH complained about an item broadcast on Ontario Morning concerning an 
announcement from the Vatican concerning revisions to the Canon Law of the Roman 
Catholic Church. She objected to what she called the featuring of the "feminist voice" in 
relation to the Church's position on the ordination of women. 
 
CBC Response 
Sophia Hadzipetros, managing editor of English radio news in Ontario, responded. She 
noted that the women featured in the story were all Roman Catholic. Noting their 
backgrounds, she argued they were "closely associated with the Church." 
 
Conclusion (Carlin) 
This piece provided insufficient background and context, just a statement that the 
Church had issued new language concerning female priests, with three voices who all 
appeared to be dissenting from that view. The CBC, in this case, did not provide 
adequate information for even an informed listener to understand the Church's 
reasoning in this matter.  
 
The item failed to meet the basic standard of fairness in dealing with this issue. 



38 

 

 
 
 
November 25, 2010 
RK 
CBC Radio, Television and CBC.ca 
 
Complaint 
RK complained about coverage of a scandal involving Associate Chief Justice Lori 
Douglas of the Manitoba Court of Queen's Bench (Family Division) and her husband, 
Winnipeg lawyer Jack King, which was published on CBC Radio, Television and CBC.ca. 
He felt that the story was "disgusting, despicable, degrading" and that it "re-victimized a 
woman who has done nothing wrong." In general he argued that the story did not meet 
basic journalistic standards. He also compared the publication of the story to the 
McCarthyism movement of 1940s and 1950s America. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She wrote that the story "hews 
to a fundamental part of our democracy: the credibility and respect we hold for our 
judicial system." She argued that the truths contained in the story were of public 
importance, carried profound implications and therefore came under the purview of any 
respectable news organization. CBC's managing editor in Manitoba, Cecil Rosner, also 
wrote a column on CBC.ca defending the importance of the story.  
 
Conclusion (LaPointe) 
There were strong abiding reasons for journalists to report on the facts in this case. CBC 
News was correct in pursuing the story, and it was commendable that it did so while 
explaining its reporting methods. I am persuaded that its efforts were generally fair 
minded and restrained in sensitive circumstances. 
 
But I also found some areas of possible improvement. The CBC would have done well to 
refrain from carrying remarks implying or speculating that Douglas knew about the 
existence of certain explicit photographs. The public also would have benefitted from a 
wider canvassing of expert opinion on the implications of the photographs on Douglas' 
ability to do her job. Finally, the coverage also made unwise assumptions about what 
the audience knew about judicial appointments. 
 
 
 
November 25, 2010 
WG & NG 
CBC.ca 
 
 



39 

 

Complaint 
WG and NG complained about an article published on CBC.ca dealing with homemade 
organic pesticide recipes. Their complaint expressed concern over the safety of a 
"pesticide recipe" that called for the boiling of rhubarb leaves. They cited online advice 
from Health Canada. 
 
CBC Response 
Rachel Nixon, CBC News' director of digital media, responded. She acknowledged the 
dangers of the recipe, but noted that the website clearly indicated the possible risks.  
 
Conclusion (LaPointe) 
CBC's Journalistic Standards and Practices don’t deal directly with the questions at hand. 
It does call for best practices in all endeavours, however, so I had to determine if 
publication of this recipe constituted a best practice.  
 
Given that the recipe was published years ago, and that a central principle of journalism 
is to minimize harm, CBC News could replace the recipe with a relatively safe and 
effective one that would not require an overwrought warning. 
 
 
 
December 8, 2010 
Alan Markwart, Senior Executive Director, Provincial Services, British Columbia Ministry  
of Children and Family Development 
CBC.ca 
 
Complaint 
Alan Markwart complained about several stories involving the British Columbia Civil 
Liberties Association and the social action group Justice for Girls. The stories dealt with 
testing and research on sex offenders in B.C. After pointing out a factual inaccuracy in 
the story, Mr. Markwart objected to how CBC News handled its response. He felt CBC 
News acted too slowly in producing a correction. 
 
CBC Response 
Wayne Williams, news director for CBC News in Vancouver, responded. While he 
acknowledged the factual error, he also emphasized that the focus of the story was not 
on the fact under dispute. He also apologized for the delay in responding. 
 
Conclusion (LaPointe) 
My review of this episode identified a chain of events that would be frustrating for 
anyone to encounter. However, I am convinced that CBC News adhered to its standards 
and practices in this case. I took its contrition as sincere and in no way believe the 
problems Mr. Markwart encountered are emblematic of the organization or the 
seriousness with which it takes public complaints. 



40 

 

 
I found no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
December 13, 2010 
Shahen Mirakian, Chair, Armenian National Committee of Toronto 
CBC News Network 
 
Complaint 
Shahen Mirakian complained about a segment aired on CBC News Network on the day 
of remembrance for the mass killings of Armenians by Ottoman Turks during and after 
World War I. The complainant felt that the ethnicity of the host, Nil Koksal, would "give 
rise to perceptions of partiality," that the guest made factually inaccurate statements, 
that the framework of the discussion was flawed and that the segment trivialized the 
genocide. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She said the focus of the piece 
was not on the term "genocide" but on how two communities might move forward. She 
disputed some of the complainant's claims of factual inaccuracy and argued that the 
charge of partiality against Koksal was unsupported. 
 
Conclusion (LaPointe) 
This complaint touched on issues of credibility, integrity, impartiality and conflicts of 
interest. Sensitive topics deserve great care and handling. The segment's attempt to 
move beyond an "if" framework (i.e. "if this event can be called genocide") to a "how" 
framework (i.e. "how these two groups can move forward") may have been over-
ambitious, but the discussion did not violate CBC's Journalistic Standards and Practices. 
The genocide was not trivialized. Further, it is tacitly unfair to suggest that one's 
ethnicity disqualifies one from conducting a fair discussion.   
 
Last, while Koksal ought to have disclosed her association with an organization aimed at 
lobbying the federal government to back away from its 2004 recognition of the 
genocide, nothing she did in the interview violated standards and practices. 
 
Overall, I found no violation of CBC's Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
December 16, 2010 
JF 
All Points West 
 



41 

 

Complaint 
John Frederick complained about comments made by University of Alberta political 
scientist Judith Garber on the All Points West program concerning the results of the 
mid-term elections in the United States. He felt Ms. Garber's remarks contained "racism 
and bigotry" and insulted Republicans of all backgrounds.  
 
CBC Response 
Laura Palmer, the executive producer of CBC Radio current affairs in Vancouver, 
responded. She noted some facts published by the Washington Post on the 
demographics of the mid-term voters. She also acknowledged that more could have 
been done to explore the reasons behind voter anger. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Others carried the poll data reported by the Post, and Ms. Garber's views were shared 
widely in media in general.  
 
Her remarks were accurate and fair, and there was no violation of CBC's Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
January 7, 2011 
Ed Hennessey, Safety First – SFC Ltd. 
CBC News 
 
Complaint 
Ed Hennessey complained about a story on CBC New Brunswick television, radio and on 
CBCNews.ca. The story concerned a highway construction worker who said he quit his 
job because he was not provided a break to use the bathroom. Mr. Hennessey, who was 
the worker's former employer and dealt with journalist Catherine Harrop in her 
reporting duties, felt that CBC News failed to provide balance in the story and failed to 
interview all relevant parties. He also objected to the approach CBC took in pressing for 
a quick response. 
 
CBC Response 
CBC News responded that it was not possible to talk to certain other employees of the 
construction company, and that it worked hard to reach the complainant during the 
relevant time period. Since it had included the company's comments, CBC News 
asserted the story was fair and balanced. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Some aspects of the reporting of this story were problematic and unreflective of CBC 
Standards and Practices, especially the first television report. The online story also 



42 

 

demonstrated an imprecision of language not in keeping with the Journalistic Standards 
and Practices.  
 
Overall, CBC News treated the former employee’s version of events favourably. 
 
 
 
February 2, 2011 
ML 
All In A Day and CBC Radio 
 
Complaint 
ML complained about the appearance of Wendy Cukier on the All In A Day program 
originally broadcast in Ottawa. He noted Ms. Cukier's position as president of the 
Coalition for Gun Control, arguing this meant she could not provide a dispassionate, 
balanced examination of issues involving employment equity or hiring practices. Ms. 
Cukier, ML felt, had no qualifications to discuss what she was discussing. 
 
CBC Response 
Correspondence on this file was less formal than usual. A show producer emailed ML to 
note that Ms. Cukier's appearance was organized by CBC's national syndication desk but 
did not respond to the central criticisms. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Despite her high public profile as a gun-control advocate, Ms. Cukier holds substantial 
credentials in other areas, including diversity, discrimination and employment. Those 
academic credentials qualify her more than adequately and nothing in the interview 
mentioned gun control.  
 
It is possible those who knew her from one field might be surprised to hear her 
discussing another, but CBC did not violate its Standards and Practices in presenting her. 
 
 
 
February 9, 2011 
EH 
The Sunday Edition 
 
Complaint 
EH complained about a broadcast of The Sunday Edition that dealt with Canada and 
aboriginal people. He felt that a panel discussion of six experts on aboriginal issues was 
imbalanced in favour of "the ongoing 'white man' attitudes" over those "who have 
fought so long and hard to have redress from Canada's residential school system." He 
felt panel member Lorena Fontaine in particular was treated unfairly.  



43 

 

 
CBC Response 
Marjorie Nichol, executive producer of the Sunday Edition, responded. She asserted that 
Ms. Fontaine had been a thorough debater who held her own, and that EH neglected to 
identify examples where it would have been possible to assess concerns about the 
"white in-group." 
 
Conclusion (LaPointe) 
Dealing with such a wide-ranging social issue as native justice presents difficulties, but 
host Michael Enright repeatedly employed best practices to keep the discussion focused 
and fair. I did not agree with the complainant that Fontaine was short-changed. 
Similarly, I could find no evidence of a racist or privileged framework. 
 
Nothing Enright did as a CBC journalist violated CBC Journalistic Standards and Practices.  
 
 
 
February 11, 2011 
GB 
CBC Television Remembrance Day Special 
 
Complaint 
GB complained about a news special hosted by Peter Mansbridge on Remembrance 
Day. He expressed particular concern over Mansbridge's live comments, which he felt 
were biased, arrogant and lacking in professionalism.  
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She defended the remarks and 
noted some inaccuracy in GB's recollection of them. She also said Mr. Mansbridge's 
remarks on the Veterans Affairs Minister were fair comment. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Upon review, I found that Mr. Mansbridge's comments were respectful and insightful. 
His remarks about the Veterans Affairs Minister merely added context to the ceremony.  
 
The program did not breach CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
February 11, 2011 
AK 
The Fifth Estate 
 
 



44 

 

Complaint 
AK complained about a "personal essay" from The Fifth Estate’s host, Linden McIntyre, 
on childhood abuse victims in Nova Scotia. He asserted that the broadcast discredited 
the Church, offended Catholics and failed to note several relevant facts about them. He 
also felt the program made "unfair and unjustified" attempts to link the Vatican and the 
Pope with decisions regarding abuse. 
 
CBC Response 
The executive producer of the program and the director of current affairs responded. 
They indicated that the program had received ample involvement of the Church, and 
asserted that the subject matter was important and that the views of the victims 
deserved to be heard. 
 
Conclusion (LaPointe) 
The program dealt with a difficult, uncomfortable subject within accepted boundaries of 
CBC Journalistic Standards and Practices.  
 
I did not share the assertion of the complainant that relevant information was excluded. 
The online comments posted in relation to the story, which AK expressed concern over, 
did indeed convey harsh feelings, but they fall outside of the Ombudsman's purview. 
 
 
 
February 17, 2011 
Dimitri Soudas, Director of Communications, Office of the Prime Minister 
The National 
 
Complaint 
Dimitri Soudas, director of communications for the office of the Prime Minister, 
complained about a report on The National produced by senior investigative reporter 
Diana Swain. The report said a plan to expand warning labels on cigarette packages had 
been "shelved" to focus efforts on combatting tobacco smuggling into Canada. The 
report asserted that the shift "seems to be a sophisticated lobby effort working behind 
the scenes and coordinated by tobacco companies on all kinds of topics." 
 
Mr. Soudas expressed concerns about "both the process by which the story was put 
together and the factual content of the story itself." He denied any influence of the 
tobacco industry on the government, said that the warning label program had not been 
"shelved" and argued that the CBC did not include the government's position on the 
story. He also called the report's claim that the Prime Minister's Office declined to be 
interviewed by CBC News for the story "an outright lie." 
 
Mr. Soudas also raised concerns about the newsgathering process. He complained 
about the conduct of a CBC producer, whom he felt had misled the press office about 



45 

 

the airdate of the report. He also felt that a "disturbing trend" had surfaced on stories 
on national issues produced outside of Ottawa that were "consistently worse and more 
poorly researched." 
 
CBC Response 
Jennifer McGuire, general manager and editor in chief of CBC News, responded. She 
disagreed with Mr. Soudas' overall assessment of the story, though she did acknowledge 
the error of the PMO interview request and apologized. Still, Ms. McGuire felt that the 
story focused on why government priorities had shifted and not directly on the 
influence of the tobacco industry in Ottawa. She noted that the story noted that 
lobbying was common and legal. Nevertheless, she said that the story showed the 
government had "changed direction" and that the project on cigarette packages had 
been "quietly scrapped." 
 
Conclusion (LaPointe) 
The CBC has a multifaceted, mutually dependent relationship with the PMO. A 
complaint from the PMO places the Ombudsman in a difficult position – by necessity, 
such a complaint counts as a gesture from a privileged position. The majority of CBC 
revenue comes from parliamentary appropriations leveraged principally by the 
governing party. Such a complaint could potentially chill CBC journalistic pursuits on 
government policies, stir partisan opposition to the public broadcaster or generate 
skepticism of the government's oft-repeated support for a free press. It would be 
fallacious and naïve to suggest this complaint was no different than any other 
complaint.  
 
In this context, my first conclusion was that the dispute would have been better settled 
in some other forum. 
 
However, the complaint still intersected with CBC's Journalistic Standards and Practices 
in several ways, particularly the sections dealing with fairness, controversial issues and 
investigative journalism.  
 
On the matter of the newsgathering process, I did not accept Mr. Soudas' assertion that 
CBC provided insufficient information to the PMO or told different parties different 
things. There was no breach of CBC policy in how it represented its pursuit. 
 
Resolving the dispute regarding the two central conclusions of the report (that cigarette 
label changes had been "shelved" and that the cause "seems" to have been meetings 
with the tobacco lobby) involved semantic interpretations. As regards the first 
conclusion, the word "shelved" was technically correct, but the report might have 
benefitted from clarity on whether CBC meant the initiative was being killed or simply 
revamped for eventual release. Later events proved the latter to be true.  
 



46 

 

The second conclusion was ultimately drawn in the absence of other evidence and 
hinged on the interpretation of the word “seems.” In other words, despite its exhaustive 
research, CBC did not gather enough information to substantiate the second conclusion 
of a causal relationship. 
 
With respect to the error in the online story: CBC management apologized and 
corrected it as soon as it became apparent. This approach satisfied policy. 
 
 
 
February 24, 2011 
Mike Fegelman, Executive Director, HonestReporting Canada 
CBC Radio World Report 
 
Complaint 
Mike Fegelman complained about a report carried on CBC Radio's World Report by Ben 
Knight of the Australian Broadcasting Corporation. The report described the resumption 
of peace talks between Israel and Palestine. Mr. Fegelman felt the report unfairly 
characterized Israel as an unwilling peace talk partner and said that Palestine would only 
participate if Israel met its preconditions. Mr. Fegelman also felt Mr. Knight should have 
been identified as a freelancer to avoid confusion with CBC staff journalists. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She asserted that the report 
was accurate and that Mr. Knight's characterization of both parties as unwilling 
participants was a fair one.  
 
Conclusion (LaPointe) 
The facts that informed Mr. Knight’s comments are well documented in the public 
record. His choice of language and exercise of judgment were well within CBC 
Journalistic Standards and Practices. Further, since he prepared his report specifically for 
the CBC, failing to note that he was not a CBC staff member did not violate CBC policy.  
 
 
 
February 25, 2011 
Mike Fegelman, Executive Director, HonestReporting Canada 
Power & Politics 
 
Complaint 
Mike Fegelman complained about an interview Evan Solomon conducted with Izzeldin 
Abuelaish. Mr. Solomon claimed that there had not been justice for Mr. Abuelaish, three 
of whose children had been killed during an Israeli assault on Gaza, since Israel did not 



47 

 

investigate the incident. Mr. Fegelman said a preliminary and official Israeli investigation 
had been conducted, and asked what corrective measures the CBC would take. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She acknowledged the error and 
said she expected Mr. Solomon to offer a correction. After Mr. Solomon did so, Mr. 
Fegelman objected to the wording (specifically the word "clarify" instead of "correct") 
and timing of the correction. 
 
Conclusion (LaPointe) 
In journalism, clarifications address misunderstandings or unfair assumptions while 
corrections replace inaccurate information with accurate information. Since Mr. 
Solomon's initial report contained inaccurate information, he should have used the 
word "correction" when rectifying the error.  
 
However, in my judgment the two weeks it took CBC to make its statement did not 
constitute a violation of standards and practices.  
 
 
 
March 1, 2011 
Paul Mendes, Vice President, Legal and General Counsel, Canadian Natural Resources 
Limited, and two other complainants 
CBC News 
 
Complaints 
Three individuals, including Paul Mendes, vice president, legal and general counsel, 
Canadian Natural Resources Limited, complained about CBC News reports on an oil 
sands tailings pond leakage. The complaints asserted that there was a lack of balance 
and exaggeration of risk resulting from the leakage. The complaint from Canadian 
Natural Resources also suggested that CBC had trespassed on private property and 
placed employees from both companies at risk.  
 
CBC Response 
CBC News responded. It said that lack of comment from CNRL was a result of CNRL 
failing to make anyone initially available for comment. It also asserted that the Fort 
McKay First Nation had invited CBC News onto the territory, which the Nation was 
entitled to do.  
 
Conclusion (LaPointe) 
The stories themselves were fair in their description of the spill. However, the 
categorical tone of the online headline was insufficiently supported. Further, the initial 
report, published without comment from CNRL, should have been withheld from 
publication until CNRL could comment.  



48 

 

 
As the day progressed, CBC News gave voice to all parties in the controversy. 
 
 
 
March 2, 2011 
Alex Jamieson, President, First Nations Communications 
The Lang & O'Leary Exchange 
 
Complaint 
Alex Jamieson complained about co-host Kevin O'Leary's comments when discussing the 
proposed takeover of PotashCorp by BHP Billiton. Mr. O'Leary used the phrase "Indian 
giver with a forked tongue" in conversation with co-host Amanda Lang. Mr. Jamieson 
found the comments "archaic" and offensive and also strongly objected to the lack of 
corrective action taken by the CBC. 
 
CBC Response 
Robert Lack, the program's executive producer, responded. He said he shared Mr. 
Jamieson's opinion that the phrase "Indian giver" is offensive. Mr. Lack said he would 
not defend Mr. O'Leary's language, but did point out that Mr. O'Leary was engaged in a 
heated discussion, and that Ms. Lang rebuked Mr. O'Leary quickly and directly when he 
uttered the expression. 
 
Conclusion (LaPointe) 
The remarks were unambiguously offensive, disrespectful and out of keeping with the 
values CBC has worked for decades to espouse and fortify. It was good but not sufficient 
for Ms. Lang to rebuke Mr. O'Leary on the program.  
 
Mr. O'Leary should have made an apology at the next available program. He did 
apologize after the publication of my review. 
 
 
 
March 4, 2011 
GP 
CBC Radio 
 
Complaint 
GP complained about reports broadcast by CBC Radio on Israeli's raid of humanitarian 
aid ships bound for Gaza. The Israeli officials restricted communications from the vessels 
after placing activists in detention, creating what GP called a "de facto censorship" that 
the CBC ought to have reported on. 
 
CBC Response 



49 

 

Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She noted that World At Six 
contributor Irris Makler reported that "little has been heard from the activists since the 
Israeli military disabled live broadcasts from the boat." Lynda Shorten, executive 
producer of As It Happens, also responded. She argued that As It Happens aired several 
interviews that were critical of the Israeli actions and gave voice to the detained 
activists as soon as it could. 
 
Conclusion (LaPointe) 
The flotilla attacks presented a significant challenge to all news organizations. With no 
journalists on the scene, they were forced to depend on remote communications. Given 
that restriction, I found that the CBC did very well in being clear about the problematic 
journalistic conditions. Once access to the detained activists could be acquired, the CBC 
provided their perspective.  
 
I concluded that there was no violation of CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
March 10, 2011 
Gary Gerofsky 
CBC Radio 
 
Complaint 
Gary Gerofsky complained about a BBC report carried by CBC Radio pertaining to the 
conviction of former Israeli president Moshe Katsav on rape charges. He felt that the 
reports, filed by Irris Makler, were inaccurate and reflected a deliberate strategy to 
disrespect Israel. He said the CBC was "damning an entire people with lies and 
exaggerations." 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She said that none of Ms. 
Makler's reports could reasonably "be said to suggest that all Israelis shared Mr. Katsav's 
guilt." In fact, Ms. Enkin highlighted Ms. Makler's citation of some of Israel's leading 
politicians describing the conviction in a more positive light. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Substandard reporting can create stereotypes. However, I found that Ms. Makler 
handled Moshe Katsav's conviction fairly. I found no evidence of a conscious effort or an 
unconscious outcome to wage the sort of campaign described in the complaint.  
 
There was no violation of CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 



50 

 

March 11, 2011 
MH 
The Fifth Estate 
 
Complaint 
MH complained about a documentary broadcast on The Fifth Estate titled The Lies That 
Led To War. He felt that the documentary, which billed itself as a review of all that was 
known about the buildup to the Iraq war, was a "polemical statement," biased, 
misleading, and at odds with many of the known facts. He provided a lengthy list of 
citations to support his claim and said it was unfair to call the actions of the Bush 
administration a lie. 
 
CBC Response 
David Studer, executive producer of the Fifth Estate, responded. He said that the 
American leadership made "a series of incorrect claims" that "carried an historic 
obligation to get them right." He called the documentary "a relatively routine analysis of 
current events, performed as part of CBC's overall coverage of those events. Mr. Studer 
also provided a list of citations to reinforce his argument. 
 
Conclusion (LaPointe) 
The prevalent point of the documentary was that the war effort was predicated on 
errant information. This assertion it emphatically backed up with factual information. 
Further, the presence of those who supported the war makes the documentary 
acceptable from the perspective of balance.  
 
There was no violation of CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
March 16, 2011 
MM 
CBC News-gathering 
 
Complaint 
MM complained about the CBC's coverage of the Green Party during the 2009 Nova 
Scotia provincial election. He felt that the coverage of the Greens was neither equitable 
nor sufficient. Of particular note was the CBC's decision to not include the Green Party 
in the televised leaders' debates in the last two provincial elections. 
 
CBC Response 
Esther Enkin, executive editor of CBC News, responded. She noted that the CBC had 
been covering the Green Party during the campaign and that the CBC was obliged by 
regulation to provide a balanced form of coverage. 
 



51 

 

Conclusion (LaPointe) 
The Green Party polled about 2.34 per cent of total votes cast in the 2009 election. It 
has never elected a Member of the House of Assembly in Nova Scotia. Given the finite 
airtime and resources available to the CBC, I am comfortable with the decisions it made.  
 
I found evidence CBC News did well to raise awareness and stimulate debate about the 
Green Party and met its obligation to provide equitable treatment in line with broadcast 
law and in keeping with its own Standards and Practices policy.  
 
 
 
March 18, 2011 
RG 
CBC.ca 
 
Complaint 
RG complained about an online headline reading "PM's troubles snagged D-Day invite: 
WikiLeaks." He felt the story did not support the headline, arguing there was no 
indication French President Nicolas Sarkozy wished to help Prime Minister Stephen 
Harper, why or how he did, or that the invitation to D-Day ceremonies was due to 
alleged political troubles for the Canadian leader.  
 
CBC Response 
Rachel Nixon, CBC News director of digital media, responded. She said that the story 
corroborated the headline, and that the basis of the assertion was a diplomatic cable 
made public through the WikiLeaks.org site. 
 
Conclusion (LaPointe) 
Upon examining the cable in question, written by U.S. Chargé d'affaires Mark A. Pekala, I 
found that the headline was sufficiently supported by the story.  
 
There was no breach of CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
March 24, 2011 
DW 
The Fifth Estate 
 
Complaint 
DW complained about a documentary aired on The Fifth Estate titled Brian Mulroney: 
The Unauthorized Chapter. He felt that the CBC had errantly connected funds received 
by Mulroney with the so-called Airbus affair. The funds, DW said, were provided to 
Mulroney after he left public office and had "nothing to do with Airbus." 



52 

 

 
CBC Response 
David Studer, executive producer of The Fifth Estate, responded. He argued that, while 
Mr. Mulroney did not know it, some of the money he received was, in fact, connected 
with the Airbus deal.  
 
Conclusion (LaPointe) 
I could not support the complainant's view. The independent inquiry into the matter 
under Justice Jeffrey Oliphant set the record clearest in this matter. I am satisfied that 
the CBC made it clear in the documentary that Mulroney may not have known the 
source of the funds he received, and I am also satisfied that his version of events was 
amply reported.  
 
There was no breach of CBC Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
 
 



53 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



54 

 

Appendix I 

2010-2011 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 

 

 
INFORMATION 

PROGRAMMING 

GENERAL 
PROGRAMS/ 

OTHER 
TOTAL REVIEWED 

REVIEW UNDER 
WAY/CARRIED 

OVER 

2010-11 
3363 

(incl 1437 election 
debates) 

749 4112 62 18 

2009-10 
1204 

824 2028 
84 (incl. 12 re 

one program) 
28 

2008-09 1618 1048 2666 44 31 

2007-08 1052 785 1837 51 20 

2006-07 1326 491 1817 37 17 

2005-06 
1391 

(+ 43,466 Green Party 
petition) 

477 1868 40 9 

2004-05 
1809 

(incl. 1077 re Green 
Party & debates) 

241 2050 69 1 

2003-04 
1590 326 

(+239 Cherry) 
2155 75 5 

2002-03 1273 376 1649 73 6 

2001-02 582 442 1024 54 1 

2000-01 597 537 1134 45 3 

1999-00 702 362 1064 48 1 

1998-99 462 422 884 40 3 

1997-98 
348 

356 704 
62 (incl. 24 re 

Cherry) 
4 

1996-97 
216 

227 443 
110 (incl. 87 

re one doc) 
5 

1995-96 221 65 286 37 7 

 



55 

 

Appendix II 
 
 

MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 

 

I. PRINCIPLES 

 
 The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in its 
 journalism. 

 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics formulated 
in our own handbook of journalistic standards and practices which stresses lack 
of bias in reporting.  We are committed to providing information that is factual, 
accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be presented through 
on-the-air discussions.  As it is for other public and private journalistic 
undertakings, credibility in the eyes of the general population is our most 
valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 

II. MANDATE 

 
1. Audience complaints and comments   

 
a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are dissatisfied 

with responses from CBC program staff or management. 
 

b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a response 
from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs the Office of 
the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene when the 
Corporation fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the Ombudsman 
does not examine the civil liability of the Corporation or its journalists.  The 



56 

 

Ombudsman informs the complainant, and the staff and management concerned, of 
his/her finding. 
 

d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned from 
complaints received by his/her Office and advises CBC management and 
journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic studies on 
overall coverage of specific issues when he/she feels that the number of public 
complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within the CBC 

or among the general public, particular cases of concern or consequence to others 
than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a 
regular basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and the 
Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied complaints were 
dealt with and reviewing the main issues handled by the Office of the Ombudsman in 
the previous year. The report includes mention of the actions, if any, taken by 
management as a result of the Ombudsman's findings, provided such disclosure does 
not contravene applicable laws, regulations or collective agreements. The annual 
report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component has 
met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this role by 
independent advice panels. Panel members are chosen by the Ombudsman; their 
mandate is to assess individual or groups of programs over a period of time, or the 
overall coverage of a particular issue by many programs, and report their findings to 
the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a five-
year period. The Office reports annually. 



57 

 

 

III. JURISDICTION 

 
The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information programs 
on Radio, Television and the Internet. These programs include News and all aspects 
of Public Affairs (political, economic and social) as well as journalistic activities in 
agriculture, arts, music, religion, science, sports and variety. Complaints involving 
entertainment programming are generally beyond the Ombudsman’s mandate and 
should be addressed directly to the programs concerned. 

 
 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates from 
outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be from 
the public. The other committee members are chosen, one among CBC 
management, the other among its working journalists. Members representing the 
Corporation and journalists jointly select the committee chair among the two 
representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for a 

period of two years following the end of his/her term but can, at the discretion of 
the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office of the 
Ombudsman.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
    
   HistoryItem_V1
   ManualImpositionStart
        
     Mode: overlay existing document (cannot be automated)
      

        
     0
     30
            
       D:20081014101934
       1224.0000
       Eleven by seventeen
       Blank
       792.0000
          

     Wide
            
       CurrentAVDoc
          

      

        
     QITE_QuiteImposingPlus2
     Quite Imposing Plus 2.1
     Quite Imposing Plus 2
     1
      

   1
  

    
   HistoryItem_V1
   ManualImpositionAdd
        
     Offset: horizontal 0.00 points, vertical 36.00 points
     Align: top left
     Scale: 100.0%
     Rotate: 0°
     Crop marks: no
      

        
     TL
     0
     1
     0
     R0
     1.0000
     Wide
            
       None
          

     12
     0.0000
     36.0000
      

        
     QITE_QuiteImposingPlus2
     Quite Imposing Plus 2.1
     Quite Imposing Plus 2
     1
      

   1
  

    
   HistoryItem_V1
   AddMaskingTape
        
     Range: current page
     Mask co-ordinates: Horizontal, vertical offset 528.81, 3.86 Width 80.08 Height 775.42 points
     Origin: bottom left
      

        
     1
     0
     BL
    
            
                
         Both
         1
         CurrentPage
         4
              

       CurrentAVDoc
          

     528.8134 3.8646 80.0847 775.4235 
      

        
     QITE_QuiteImposingPlus2
     Quite Imposing Plus 2.1
     Quite Imposing Plus 2
     1
      

        
     11
     64
     11
     1
      

   1
  

 HistoryList_V1
 qi2base





