
 
OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
English Services 
 
 

Review: The Tipping Point: The Age of the Oil Sands 
 

 
September 9, 2011 
 

REVIEW 

 
On January 27, 2011, CBC Television aired The Tipping Point: The Age of the Oil Sands, a 
two-hour documentary that formed a special edition of The Nature of Things series.  
 
The program was an independent production, directed by filmmakers Tom Radford and 
Niobe Thompson for Clearwater Media in association with CBC and presented by 
longtime program host David Suzuki. 
 
The program’s focus was research published in late 2009 by ecologist David Schindler 
into pollution in the waters flowing from the Albertan oil sands project. But the 
documentary’s breadth involved community and activist efforts to press federal and 
provincial authorities for a stronger system to monitor the project’s environmental 
impact, particularly on the community of Fort Chipewyan. 
 
One such activist was Dene Elder François Paulette, seen in the program in various 
international venues and eventually enlisting as an ally Canadian film director James 
Cameron, who had directed some of Hollywood’s major films of the last decade, 
including Avatar and Titanic. 
 
The program featured other interviews and segments from those in government and 
industry positions. 
 
The complainant, Michelle Stirling-Anosh, wrote February 6, 2011 to provide an 
extensive list of concerns about what she considered the biased and unbalanced 
portrayal of the environmental impact and issues involving the oil sands.  
 
Among other things Stirling-Anosh asserted that the science was questionable and 
narrowly focused and that there was an insufficient range of views. She said that CBC 
“has done a great disservice to Canadians by fostering unwarranted hatred against the 
oil sands” in presenting the program. She said existing monitoring programs had not 

http://www.cbc.ca/documentaries/natureofthings/video.html?ID=1769597772
http://www.pnas.org/content/106/52/22346.full.pdf+html?sid=c8b7f7e0-fb79-4c4c-9612-ebccaa538e62


2 

 

found problems and that the documentary incorrectly drew a connection between 
toxins and cancer in Fort Chipewyan. 
 
Bob Culbert, the area executive producer of the science and natural history unit of CBC, 
wrote back February 9 to say the program fairly and accurately reflected the new 
research and that nothing had been disproved since. He said the program’s issue was 
whether the system of monitoring water quality in the Athabasca River was scientifically 
credible.  
 
Since the broadcast, he noted, another report had backed the concern about insufficient 
aquatic monitoring. Culbert also said the program made clear twice that there was no 
scientific evidence supporting the concerns about a direct link between the project and 
elevated cancer rates downstream. He added that the program made “strenuous 
efforts” to interview oil company representatives but was turned down. 
 
Stirling-Anosh wrote back that same day that the program should have included other 
scientists and taken into account other possible causes of the environmental impact. 
She further wrote to encourage CBC not to broadcast the program a second time and to 
run a program of equal time with a different perspective. 
 
An extensive correspondence ensued. 
 
It is worth noting its range to understand the context of this review. Stirling-Anosh 
wrote the CBC President, the CBC Vice-President responsible for communications, the 
CBC General Counsel, the federal Heritage and Environment Ministers, and the 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission, among others.  
 
She further wrote that the Schindler research was questionably financed and that Suzuki 
was not an objective host. She also suggested the CRTC agreed with her that CBC was 
required to present an alternate view. 
 
She proposed that she create a documentary proposal and enlist a producer to offset 
the program. In the process she also wrote of her concerns in the Red Deer Advocate 
newspaper. Correspondence on this matter of the countering documentary continued 
through June, when CBC wrote back that it had decided not to accept her proposal. 
 
Given that her correspondence had been widely aimed, corporate counsel G. Michael 
Hughes wrote her on behalf of CBC June 29 to say that she had not interpreted the CRTC 
correctly. Rather, CBC policy aims to expose viewers to differing points of view over a 
reasonable time on such important issues. 
 
At one stage in the process, this Office told Stirling-Anosh that a review could not be 
conducted until she and CBC had concluded any discussion about a creative 
arrangement involving the documentary proposal. Initially she inferred that to be a 



3 

 

refusal to review the matter, but later came to understand that it simply involved a 
delay while correspondence on the proposal was alive. 
 
She subsequently wrote CBC to note that the program’s website content did not fairly 
reflect the range of views on the issue. She called for alterations of the site and of the 
documentary. 
 
CBC Journalistic Standards and Practices intersect with the complaint in several ways.  
 
Among the values it seeks are accuracy (to “seek out the truth in all matters of public 
interest”), fairness (to “treat individuals and organizations with openness and respect 
 . . .even-handedly”), balance (to “ensure that divergent views are reflected respectfully 
. . . that they are represented over a reasonable period of time”) and impartiality (to “not 
promote any particular point of view on matters of public debate”). 
 
On issues of science and health, the policy requires CBC to “take care to understand 
properly and reflect the true implications of medical or scientific study . . .” 
 
The breadth of the policy itself covers “news, current affairs and public affairs content 
commissioned by CBC and produced by third parties.” While the policy does not cover 
the conduct of those who are contractual employees, it covers the programs 
themselves. 
 
And it permits point-of-view documentaries, providing “we ensure balance over time by 
publishing other perspectives and opinions on the same subject in other programs, 
program segments or platforms. When the subject is highly controversial, we consider 
scheduling additional programming with alternate opinions, in an appropriate time 
frame.” 
 
 
CONCLUSION 
 
Regardless of the evident frustration of the complainant and the flourish of her 
complaint, the focus of this review is relatively simple and a number of matters are 
extraneous. 
 
I had to determine what the research led by David Schindler had contributed to the 
understanding of environmentally-related issues involving the oil sands, whether the 
program had accurately portrayed that research, and whether the program had 
excluded comparably independent and valid work of contrasting conclusions.  
 
As part of this, I also had to understand the nature of the work by the industry-
government Regional Aquatics Monitoring Program (RAMP), how it is conducted, and 
how it differs from the work led by Schindler.  

http://www.cbc.radio-canada.ca/docs/policies/journalistic/xml/policies.asp?pol=247_en.xml


4 

 

 
Further, I found it useful to understand what had happened since the program as a way 
to determine if the Schindler-led research was indeed some sort of “tipping point,” as 
the program title suggested. 
 
First, I concluded the research was conducted independently. While its financing came 
from a special-interest group, it was conducted at arm’s length and peer-reviewed to 
meet the strongest scientific standard. The journal that published it, Proceedings of the 
National Academy of Sciences (PNAS), is among the most widely regarded research 
publications worldwide. I accepted PNAS’ declaration there had been no financial 
conflicts of interest that “could influence the objectivity, integrity, or interpretation” of 
the research. 
 
The study added to the body of research by measuring airborne and waterborne 
contaminants more precisely than had other monitoring by RAMP. It was, in short, 
scientifically sound and sufficiently newsworthy for a documentary-length treatment. 
 
The program did not exaggerate its findings, distort its impact, or extrapolate 
conclusions that might have resulted in flawed journalism.  
 
Neither the research nor the program asserted any causality between the oil sands 
project and illness, particularly cancer. As I viewed it again and again, I drew no other 
conclusion than it raised new awareness of an environmental condition, criticized the 
historic monitoring by RAMP, and called for action. 
 
Indeed the abstract of the study states, in part: “We show that the oil sands 
development is a greater source of contamination than previously realized . . . These 
results indicate that major changes are needed to the way that environmental impacts 
of oil sands development are monitored and managed.” There was nothing in the script 
of the documentary to digress from this. 
 
Of course, this does not preclude the possibility that other factors helped contribute to 
the illnesses in the community of Fort Chipewyan. (As an aside, this was not at odds 
with the findings of a Royal Society of Canada report on the project.) But the Schindler 
research called for more and better study, concluding that the RAMP program over a 
10-year period had not been designed or implemented sufficiently and “fostered the 
perception that high-intensity mining and processing have no serious environmental 
impacts.” 
 
I concluded the Schindler research was an independent work whose credibility helped 
influence federal and provincial authorities to take heed. Subsequent reviews agreed 
with research findings that there had been inadequate monitoring systems. 
 

http://www.pnas.org/content/106/52/22346.full.pdf+html?sid=c8b7f7e0-fb79-4c4c-9612-ebccaa538e62
http://www.rsc.ca/documents/expert/RSC_ExP_ExecutiveSummary_ENG_Dec14_10_FINAL_v5.pdf
http://www.ec.gc.ca/pollution/default.asp?lang=En&n=E9ABC93B-1#s2c
http://www.cbc.ca/news/business/story/2011/03/09/edmonton-oilsands-water-panel.html


5 

 

Thus it was not inappropriate to focus on the research by Schindler as an important 
marker in the debate on the environmental impact of the oil sands. As a corollary, it 
would not have been appropriate to include less reviewed and less independent 
research in the documentary to create a mathematical but ultimately false balance. 
  
With that clarified, the focus of the review then became rather simple, because the 
program was a documentary. A documentary is not a news report. Its framework is 
different and, under the policy of CBC and most other news organizations worldwide, it 
typically employs empirical information to argue a position.  
 
A critical question as it argues this position is whether it is open to other, equally 
credible positions. In this instance I found the documentary’s approach and its 
producers’ efforts even-handed. Objective methods were employed in this instance to 
reach the result.  
 
The program’s host, David Suzuki, has a well-known point-of-view and his wider work 
outside CBC is financed in part through special interests.  In these instances, when there 
is a contractually employed host, the program itself is accountable under CBC policy. But 
I was convinced that the producers guided the documentary within CBC’s standards and 
practices and that the host essentially fronted the show.  
 
I also accept that the producers and the host made many attempts to get industry and 
other officials to appear on camera to discuss related issues, to no avail. Unlike a news 
story, the documentary’s format does not require that it tell the viewer about such 
efforts. Its use of archival footage and earlier interviews were somewhat helpful, and I 
think even the producers would concede that the optimal approach would have 
involved the widest range of participants. 
 
There was no violation of CBC Journalistic Standards and Practices.  
 
It might be obvious to state, but it will be vital for CBC to chronicle any new 
understanding of the environmental impact (or measures that mitigate that impact) of 
the oil sands projects. This is an issue that will involve decades of coverage. To that end, 
it would be useful to broaden CBC’s online platforms on this issue, including the page 
associated with the documentary, in order to create a definitive resource. 
 
As a last point, I feel it necessary to address the inference that a documentary of this 
nature constitutes antipathy toward those who earn their living in the oil patch and 
support its development. One of the most serious charges that can be leveled at CBC is 
that it foments hatred or intolerance.  
 
While there are bound to be hard feelings at times in the struggle over the destiny of 
the Albertan oil sands, a documentary that raises awareness of the need for stronger 



6 

 

programs to monitor environmental effects is not an act of hostility or an attempt to 
denigrate those who favour the project. Done well, it is an act for the common good.  
 
Journalism can be uncomfortable, but one of its principles is to minimize harm as it 
seeks the truth. I acknowledge that the journalism in this case might have felt personally 
directed, but I found no malignance in the approach of the program or in the process of 
defending against the complaint. 
 
 
Kirk LaPointe 
CBC Ombudsman 
 


