
 
OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
English Services 

 
 
Review: Correction of error about Conservative Party bloggers 
 

 

April 26, 2011 
 
 
REVIEW 
 
The complainant wrote CBC News shortly after he heard commentator Scott Reid on the 
CBC News Network program, Power & Politics, on April 1, 2010.  
 
Reid, a former senior Liberal Party aide who appeared with Conservative Jaime Watt on 
the regular Point of Order panel in the program, was discussing the ability of 
Conservative Party supporters to mobilize support. In an animated exchange, he 
indicated those bloggers were paid. 
  
“He (Kory Teneckye), along with that, sort of, you know, paid professional brigand of ah, 
bloggers, that work for the Conservative Party — they can mobilize support in the snap 
of a finger,” Reid said in the taped segment. He wasn’t challenged by Watt in their 
debate. 
 
The complainant wrote CBC News to dispute the assertion that the bloggers were paid 
by the Conservatives. The managing editor of CBC’s Parliamentary Bureau, Paul 
Hambleton, wrote back April 13, 2010 to acknowledge the error and to thank the 
complainant for setting the record straight.  
 
The complainant pursued his concerns, indicating that the remark violated CBC 
Journalistic Standards and Practices in effect at the time.  
 
The executive editor for CBC News, Esther Enkin, wrote the complainant April 21, 2010, 
to note Hambleton’s email. She said that CBC regretted the error. She also said she did 
not expect Reid to apologize but that he would correct his remarks when the subject of 
partisan blogs next came up in the segment of the program “at an early opportunity.” 
 
CBC Journalistic Standards and Practices policy in effect at the time of the complaint 
included provisions relevant to correcting errors. It said CBC would not “hesitate to 
admit and correct an error when it is established that one has been made. To do 



2 

 

otherwise or to defend a program exhibiting poor taste or unacceptable ethics or 
containing errors would lead inevitably to loss of credibility by the CBC.”   
 
The policy noted that the senior officer in news and information, or his or her delegate, 
should be consulted to determine the nature and time of any correction. 
 
The complainant said it was possible that the subject of partisan blogs might not come 
up “until 2015” and asked if it “would be reasonable to wait that long for the correction 
to be made.” 
 
Reid has since corrected his statement on the program. He said April 21, 2011, that he 
had looked into the matter and found no evidence the bloggers were ever paid. He 
retracted his remarks and apologized. Host Evan Solomon also apologized on the 
program for taking this long. 
 
CONCLUSION 
 
Mistakes are made regularly in journalism. Academic studies indicate roughly one in two 
stories contain a factual error, a rate that hasn’t changed much over the decades 
despite better educated journalists and more sophisticated and familiar guest 
commentators.  
 
Live television debate — even when it is taped without editing — often leads to 
spontaneous hyperbole or overstatement to try to make a point or to respond.  
 
What has changed, and for the better, have been processes to identify and correct the 
record for the public. CBC has a rigorous policy of scrutinizing its work, accepting public 
review of it, and holding itself accountable through transparent mechanisms to 
demonstrate its will to be accurate and fair-minded. 
 
Even when contracted commentators make an error, CBC’s approach has been to 
acknowledge that wrong was wrong and for the program in which they appeared to 
address the mistake promptly. Its policy of acknowledgment is a virtue in contributing to 
overall integrity and often a distinguishing and differentiating feature in broadcast 
news. 
 
In this instance, the statement didn’t receive a quick fix. Obviously, any error left 
untended only becomes more problematic to correct. Even when efforts are made by 
programmers to address the initial mistake, some of its viewers will never know it was 
corrected.  
 
In correspondence with the complainant, CBC acknowledged the error and indicated it 
would make mention of the issue when the subject next arose on the program.  Rather 
than wait indefinitely for the next discussion on partisan blogs, the program could have 



3 

 

more quickly fulfilled its standards and practices with a correction at the earliest 
opportunity.  
 
I am satisfied there was no intent to avoid addressing the matter. There was an 
expectation the opportunity would arise soon, and when it didn’t, the correction slipped 
into the cracks. It is noteworthy that host Evan Solomon apologized on the air for the 
time it took to address the matter. The correction was made amid an election campaign, 
when attention on politics is high and the correction’s impact might be greatest. 
 
 
Kirk LaPointe 
CBC Ombudsman 
 


